Bild: Pixabay

Meditation i vardagen

Publicerat: 2016-04-20   |  Tina Löfström

I studier kring meditation har deltagarna mediterat i genomsnitt 30 minuter per dag under en 8 veckors period. Det är utifrån denna omfattning som forskarna kunnat se före- och efterresultat som visar markanta fysiska skillnader i hjärnan hos deltagarna.

30 minuter om dagen kan upplevas lite mastigt för många. Därför tipsar jag här om enkla meditationsövningar som man kan göra på några minuter. Därifrån, när vanan att meditera börjar sitta så kan man sakta men säkert öka antalet minuter och snart är man uppe på 30 minuter!

1. Andas: Tidsåtgång ca. 1,5 minuter.
Andas in och ut djupa andetag. Andetagen ska kännas i magen, alltså djupa andetag som töjer ut och drar in magen. Varje andningscykel består av en in- och en utandning. Nu ska du räkna från 1 till 10. Räkna vid varje andningscykel. Börja från 1 och räkna upp till 10 och när du kommit till 10 så räknar du ned från 10 till 1 igen. Färdig!

2. Observera: Tidsåtgång ca. 2 minuter.
Välj ut något i din närhet och titta på det. Om du är utomhus kan det vara ett träd, är du inne på kontoret så kanske det är en penna. Titta nu på trädet med nya ögon, som om du aldrig sett det förut. Lägg märke till knopparna ser ut, hur trädets grenar rör sig i vinden, hur barkens mönster är formade och alla färger. Var fullt i nuet och bara observera, utan att blanda in dina egna tidigare erfarenheter eller tankar kring trädet. Om tankarna flyger iväg och du börjar tänka, så led dem snällt tillbaka till nuet och trädet igen.

3. Lyssna: Tidsåtgång ca. 2 minuter.
Stanna upp en minut och bara lyssna. Vilka ljud finns det omkring dig? Hur låter dem? Lyssna efter olika ljud och hur de flyter ihop. Lyssna hur de låter var och en för sig. Lyssna på samma sätt som om det vore ett musikstycke, låt ljuden. Tillåt dig att följa ljuden utan att värdera vilka de är, vart de kommer ifrån och om det är bra eller dåliga ljus. Följ ljudens skiftningar.

4. Uppmärksamma: Tidsåtgång ca. 2 - 20 minuter.
När du gör något, så passa på att vara extra uppmärksam. Exempelvis när du äter. Ta bort målfokuset att du ska genomföra måltiden. Tänk istället på och uppmärksamma de processer som du går igenom vid måltiden. Uppmärksamma hur gaffeln rör sig mot maten, dina rörelser när du tar upp maten med den. När du tuggar, uppmärksamma alla smaker som finns. Hur smakar det? Vilka nyanser i smakerna finns det? Hur känns matens textur på tungan och tänderna? Uppmärksamma!

Kram på er!
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!