Bild: Pixabay

Övning: En dörr stängs – en annan öppnas!

Publicerat: 2016-03-09   |  Tina Löfström

Nu har vi etablerat kunskapen om att både optimism och pessimism kan tränas in (och att du tränar på det ena eller det andra i varje val du gör, varje dag). Nu är det dags att ta kontrollen över tankarna! Den här övningen hjälper oss att träna på vårt optimistiska tänkande.

Tänk alla gånger som saker först gått åt skogen, för att sedan magiskt förvandlas till guld. Kanske den gången när du blev uppsagd. Då var livet tungt och mörkt och jobbigt. Plötsligt tvingades du att söka en massa nya jobb och efter en tid fick du äntligen ett. Efter att du arbetat där en tid, inser du att hamnade på ett bättre jobb än ditt förra, där du trivs mer och är gladare. Och allt tack vare uppsägningen! Såhär funkar livet. När en dörr stängs, öppnas en annan. Men om vi har fullt upp att stirra på den stängda dörren kommer vi att missa den öppna. Genom att träna på att se den öppna dörren, så kommer din hjärna att vara inställd på det när den väl öppnas!

ÖVNING: En dörr stängs – en annan öppnas!
Ta en funderare över när en dörr stängdes för dig. Kanske tog en relation slut, kanske blev du tvungen att flytta, kanske gjorde du ett misstag du ångrar? Försök nu att se vad för positiva efterdyningar som den stängda dörren faktiskt ledde till.

Exempel:
När en dörr stängs: När det tog slut med Håkan.
Öppnas en annan: Jag lärde mig att jag vill ha en relation där jag känner mig avslappnad och trygg, och nu när jag har det så vet jag att det är rätt!

När en dörr stängs: När jag råkade säga det där som Anna uppfattade som elakt.
Öppnas en annan: Efter att vi talat ut om det har vi varit mycket närmre varandra.

Kram på er!
Tina Löfström
Följ Tina på facebook!