Tina Löfström

Tina Löfström

Namn: Tina Löfström
Familj: 
Sambon Daniel, hunden Elsa och en stor familj
Ålder: 
28
Bor: 
Karlstad

 

Till bloggens förstasida

 

Gör till vardags: Hjälper företag och privatpersoner att öka sin inre hälsa, motivation och sitt välmående. Akademisk bakgrund inom positiv psykologi och kognitiv neurovetenskap.

 

Tittar på: Serier (helst alla avsnitt på raken) och föreläsningar med forskare.

 

Lyssnar du på: Spännande människor jag möter, podcast och ljudböcker.

 

Vanligaste vardagsmiddagen: En köttbit med sås, kål och en god sallad. Snabbt och gott.

 

Får hög positiv puls i vardagen av: Hunden Elsa och att se mina kunder vidga sina vyer, växa och få insikter.

 

Får hög negativ puls i vardagen av: Disken. Och när människor glömmer bort sin medmänsklighet och ödmjukhet mot andra.

 

När jag ska planera och handla för veckan, slinker det här alltid med: Mjölk. Dricker te med mjölk i kopiösa mängder.

 

När jag ska lyxa till det lite: Sover jag länge och stannar kvar i sängen i flera timmar utan att göra något särskilt.

 

Om jag var folkhälsominister är det första jag skulle göra: Se till att Sveriges befolkning blir experter på positiv psykologi och därmed kan förebygga stressrelaterad psykisk ohälsa.

grubbeltid2 Bild: Johnér

Övning: Skingra orosmolnen

Publicerat: 2016-03-16   |  Tina Löfström

Ibland kan man uppleva det som att oro, grubblerier, sorg, besvikelse och andra överväldigande känslor tagit kontrollen över en. En vanlig reaktion när detta händer, är att sticka ner huvudet i sanden och låtsas som att det regnar. Att trycka bort känslorna och helt enkelt fortsätta leva som om de aldrig ens funnits där. Men som jag tidigare beskrivit så är detta inte en särskilt bra strategi. Effekten blir att vi samlar på oss tills känslorna exploderar (och vi med dem) eller att vi blir avstängda och slutar att känna alla typer av känslor.

För att undvika detta tar vi istället känslorna på allvar. Vi ger dem utrymme men vi gör det på ett kontrollerat sätt.

Det finns en övning som hjälper oss att hantera de negativa känslorna, så att maktbalansen mellan att styras och att styra jämnas ut. Istället för att de negativa känslorna får kontrollera oss, så ser vi till att ta kontroll över dem. Detta har visat sig vara en riktigt bra strategi för att må bättre.

ÖVNING: Grubbeltid för inre frid
Sätt av en tid för grubblande! När oron, ältandet och negativa tankar kommer över en, kan man vänligt men bestämt säga till tankarna att de är välkomna tillbaka på den avsatta grubbeltiden. En stund i veckan, en stund varje dag eller en stund varje timme. Testa vad som passar dig bäst.

Själv har jag 5 minuter varje dag och de är heliga för mig. Då sätter jag mig ner och välkomnar alla grubbeltankar jag pausat tidigare och grubblar järnet. När de 5 minuterna gått så slutar jag. Det är skönt, allvarsamt och kontrollerat. Effekten är magisk – jag är mer lugn, harmonisk och mår bättre!

En annan effekt jag märkt av är att jag blivit bättre på att se skillnad på ”tänk om”-grubblerier och de påverkbara.

  1. ”Tänk om”-grubblerierna är saker som ligger utom vår kontroll och styrning. Tidigare händelser, naturkatastrofer, andras beteenden och tankar, döden osv. Man känner enkelt igen dem efter som de ofta startar med ”Tänk om jag/de/hon/han/vi/den/det…”. ”Tänk om”-tankar kan börja med ett dammkorn på golvet och sluta med ett världskrig och dödsångest. Därför är det viktigt att ta de på allvar, men att också lära sig att stoppa när det går över styr.
  2. Påverkbara-grubblerier handlar om saker som vi faktiskt kan kontrollera. Där inkluderas våra framtida reaktioner, känslor, val, händelser, m.m. Dessa behöver vi också ta på allvar. Dels för att vi behöver känna färdigt alla känslor som uppkommer i samband med tankarna, men också för att vi genom att grubbla på det hämtar kraft, inspiration, vilja och insikter för att kunna hantera dem.

 

Kram på er!
Tina Löfström
Följ Tina på facebook!