Bild: Pixabay

Så berömmer du på rätt sätt

Publicerat: 2016-04-15   |  Tina Löfström

Inom kritikens värld har man länge pratat om att inte ge kritik för personliga egenskaper, utan för det personen GÖR. Inom berömvärlden har man i alla år tänkt precis tvärtom – beröm egenskaper inte vad någon gör! Säg du ÄR bra, duktig, rolig och härlig! Fram tills ungefär på sjuttiotalet var detta en allmänt vedertagen sanning. Men så hände något som förändrade allt.

På nittiotalet i USA påbörjades en revolutionerande studie kring beröm på grundskolebarn. Vad varken forskarna eller världen visste där och då, var att denna studie skulle bli startskottet för en ny era, där alla tidigare antaganden om beröm omkullkastades. Resultatet? Studien visade att när barnen fick beröm för personliga egenskaper så sänktes deras motivation och självbild.

I nutid har forskningen inom detta område pågått i två decennier. Idag är bevisen så starka att de har revolutionerat skolvärlden, företagsvärlden och föräldraskap runt om i hela världen. Allt tack vare forskaren Carol Dweck och hennes kollegas upptäckt.

Det vi idag vet är alltså att beröm för personliga egenskaper hämmar motivationen och skadar självbilden. ”Du är duktig”, ”Du är smart”, Du är snäll” och ”Du är rolig”, är alla beröm för personliga egenskaper. Detta har att göra med att berömmet pekar på vad man ÄR – alltså något statiskt och oföränderligt. ”ÄR” är ett passivt tillstånd – något vi själva inte kan påverka särskilt mycket. Antingen så ÄR vi, eller så ÄR vi inte. Det blir svart eller vitt och indikerar att vår framgång ligger i våra egenskaper och talanger, inte i det arbete vi lägger ner.

I Dwecks studie såg man att barnen som fått beröm för att de var smarta (personlig egenskap) blev mer osäkra, rädda för att misslyckas, hade mindre roligt och fick sämre resultat. Det är inte så konstigt när man tänker på det: Om jag är smart när jag lyckas. Vad är jag då när jag misslyckas?

Idag vet vi att beröm för det vi GÖR är mycket bättre. Detta för att berömmet pekar på något vi själva kan påverka. Vi kan göra mer eller mindre. Vi kan göra samma sak igen eller något annat. Berömmet sätter ingen stämpel på oss. Det indikerar bara att det vi gjorde just då var bra. Beröm för vad vi GÖR pekar på en process som vi själva har kontroll över. Det visar att görandet och processen i sig som är det viktiga, inte hur vi är. Beröm för vad vi gör får oss att förstå att det är processen, arbetet bakom, ansträngningen och lärandet som är det viktiga. Inte resultatet.

Så om du vill främja din och andras inre motivation och berömma på ett snällt sätt – träna på att berömma i GÖR-form!

Så här ger du GÖR-beröm

  1. Tänk specifikt: Vad exakt är det som personen gjort bra? Vad var det den gjorde som du uppskattade? Om du upplever att någon är snäll, vad är det specifikt som personen gjorde för att få dig att tänka så? Drog hen ut stolen för dig? Säg då ”Det var snällt gjort av dig som drog ut stolen åt mig, tack!” istället för ”Du är så snäll!”.
  2. Tänk process: Vad ligger bakom resultatet som du vill berömma? När barnet kommer hem med matteläxan med alla rätt – var nyfiken på vilket arbete som ligger bakom och beröm det! ”Vad mycket du har tränat på matten, du måste ha lärt dig mycket! Bra jobbat!” istället för ”Wow! Vad duktig du är!”.
  3. Tänk nyfiken: Vad ligger bakom det färdiga resultatet? Hur blev det ett så bra resultat? Ställ frågor, lär dig och beröm sedan! Säg: ”Intressant, hur har du gått till väga för att lyckas med rapporten?” istället för ”Du lyckades igen! Vilken talang du är!”.
  4. Tänk GÖR istället för ÄR: Varför? Vi kan själva påverka det vi gör. Våra handlingar, tankar och göranden är det som gör oss framgångsrika och välmående..