Bild: Judi Bell

Så gör du träningen rolig - varje gång!

Publicerat: 2016-02-24   |  Tina Löfström

Jag har köpt gymkort efter gymkort. Gärna på abonnemang på ett år. Varje gång har det slutat med att jag gått till gymmet två gånger och sen aldrig mer. Det innebär krasst sett att varje gymtillfälle kostat mig minst en tusenlapp. Kul? Nej. Därför har jag gjort slut med gymmet. Nu för tiden lever jag som jag lär: Jag gör bara det jag tycker om att göra.

Tycker du inte att det är roligt att gå till gymmet, strunta i det då! Tråkigt att springa? Spring inte! Somnar du på yogan? Gör något annat! Det finns miljoner sätt att träna och att låsa sig vid något som du egentligen inte tycker om att göra, kommer inte att fungera.

Om du tycker att träningen är rolig så kommer du att göra den igen. Det handlar om att skapa en positivt laddad spiral: Du tränar och har kul. Du tänker tillbaka till träningen som var kul. Du längtar till träningen igen. Du tränar och har kul. Då blir träningen av!

Ta bort fokus på att prestera (gå ner i vikt, bli smalare, starkare, etc.). Fokusera istället på komma in i flow. Flow är en mental upplevelse där man blir helt uppslukad i uppgiften. Man glömmer tid och rum, går ur sin egen upplevelse och bara gör. Hitta eller skapa träning där du kommer in i flow: Aktiviteter där du får använda din kompetens/egenskaper/styrkor och som du enbart gör för att du tycker om att göra det.

ÖVNING: Gör träningen rolig!
Sätt dig ner och fundera på följande frågeställningar. Skriv ner dina svar.

  1. Hur du tror att du skulle må när du tränar regelbundet. Hur skulle det påverka ditt välmående? (Exempel: Jag skulle sova bättre och vara mer energifylld…)

  2. Vilka möjligheter skulle det öppna upp för dig? (Exempel: Jag skulle orka leka med barnen längre. Klättra i träd, busa, osv…)

  3. Vad får dig att gå in i flow? (Exempel: Dansa salsa, kasta frisbee, osv).


Kram på er!
Tina Löfström
Följ Tina på facebook!