Tina Löfström

Tina Löfström

Namn: Tina Löfström
Familj: 
Sambon Daniel, hunden Elsa och en stor familj
Ålder: 
28
Bor: 
Karlstad

 

Till bloggens förstasida

 

Gör till vardags: Hjälper företag och privatpersoner att öka sin inre hälsa, motivation och sitt välmående. Akademisk bakgrund inom positiv psykologi och kognitiv neurovetenskap.

 

Tittar på: Serier (helst alla avsnitt på raken) och föreläsningar med forskare.

 

Lyssnar du på: Spännande människor jag möter, podcast och ljudböcker.

 

Vanligaste vardagsmiddagen: En köttbit med sås, kål och en god sallad. Snabbt och gott.

 

Får hög positiv puls i vardagen av: Hunden Elsa och att se mina kunder vidga sina vyer, växa och få insikter.

 

Får hög negativ puls i vardagen av: Disken. Och när människor glömmer bort sin medmänsklighet och ödmjukhet mot andra.

 

När jag ska planera och handla för veckan, slinker det här alltid med: Mjölk. Dricker te med mjölk i kopiösa mängder.

 

När jag ska lyxa till det lite: Sover jag länge och stannar kvar i sängen i flera timmar utan att göra något särskilt.

 

Om jag var folkhälsominister är det första jag skulle göra: Se till att Sveriges befolkning blir experter på positiv psykologi och därmed kan förebygga stressrelaterad psykisk ohälsa.

selektiv uppmärksamhet Bild: Pixabay

Tinas Lyckoskola: Testa din uppmärksamhet!

Publicerat: 2016-05-30   |  Tina Löfström

Välkommen till Tinas Lyckoskola del 16.

Idag ska vi testa uppmärksamheten. Titta på filmen nedan. Din uppgift är att räkna antal gånger som det vita laget passar varandra.

Klarar du uppgiften? Efter att du tittat på filmen, scrolla ner och läs vidare!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________________________________________

Hej igen! 

Om du tittade på hela filmen så såg du inte bara två lag som passade varandra, utan också en dansande björn! Såg du den på första försöket medan du räknade passningarna? Jag gjorde det inte och då visste jag ändå vad testet gick ut på.

Det som du just fått pröva på kallas ”Selektiv Uppmärksamhet” och visar hur vår förmåga att koncentrera oss är så bra, att vi ibland missar saker som pågår runt omkring oss. När det kommer till lyckoforskning är detta högaktuellt: Vi ser det vi vill se!

Kanske har du träffat någon som ser världen i grått, oavsett hur färgglad den än är? Kanske har du själv märkt att när du har en dålig start på dagen, så går sak efter sak åt skogen också resten av dagen? Hur kommer detta sig?

Jo, för att våra känsloliv är med och programmerar in hjärnan på vad vi ska uppmärksamma. Om vi ofta uppmärksammar sådant som går dåligt, så kommer hjärnan tillslut att LETA dåliga saker. Då spelar det ingen roll hur många bra saker som trillar ner i våra knän, för vi kommer att stirra blint på det negativa. Samma sak är det med det positiva – ju mer vi tränar på att se fina saker i livet, desto bättre blir vi på att uppmärksamma dem.

Eftersom att hjärnan biologiskt är skapad för att uppmärksamma hot, så kommer vi i ett positivt tillstånd både ha tillgång till allt det bra i livet, men vi kommer också att se det dåliga. Detta händer inte i en negativt programmerad hjärna. Där sållas de flesta positiva upplevelser bort. Skillnaden i en positivt tränad hjärna är alltså att vi blir mer objektiva när vi ser till både det positiva och det negativa – så vi missar ingen viktig information. Men vi slösar inte heller en massa tid och energi åt att grotta ner oss i orelevant negativ information.

Vi ser alltså det vi vill se. Men tänk om den värld vi valt att titta på, ser helt annorlunda ut ifrån en annan vinkel? Värt att tänka på…


Många kramar,
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!

Tinas Lyckoskola:
Del 1: Fem grundstenar i ett lyckligt liv
Del 2: Relationer
Del 3: Positiva känslor
Del 4: Fysisk träning för oss lyckliga
Del 5: Är du optimist eller pessimist?
Del 6: Negativa känslor och att våga känna
Del 7: När du förminskar din lycka, förminskar du dig själv
Del 8: Hur ditt kroppsspråk påverkar ditt liv
Del 9: Det här styr vårt välbefinnande
Del 10: Meditation – ett mentalt gym för din hjärna
Del 11: Flow
Del 12: Styrkor
Del 13: Kreativitet och lycka
Del 14: När det hemska inträffar
Del 15: Lyssna som ett proffs