Bild: Pixabay

Tinas lyckoskola: Flow

Publicerat: 2016-04-26   |  Tina Löfström

Välkommen till Tinas Lyckoskola del 11.

Jag står där på scenen. Framför mig sitter människor tysta och väntar. Sekunder flyger förbi, tystnaden djupnar. Stämningen i rummet tätnar. Vad ska hända nu?

Där och då vet jag exakt vad som ska hända. Jag kommer strax att gå in i flow. Jag kommer att ta med mig publiken på en resa, där utmaningar möter kunskap och där vi alla kommer att förlora tid och rum, för att gå in i oss själva och utvecklas. Varje enskild person och tillsammans. Varje gång jag föreläser så går jag in i flow. Det är ett underbart tillstånd, där man förlorar tid och rum och bara gör. Ett tillstånd där utmaningen är precis på gränsen för vad man klarar av och där ens kunskaper får nyttjas till sin spets. Det är ett tillstånd där engagemang och den inre motivationen vinner över vardagen. Det är ett tillstånd som gång på gång visat sig vara en av nycklarna till välbefinnande och lycka.

Inom positiv psykologi är forskaren Mihaly Csikszentmihalyi [Mi-haj Shik-sänt-mi-haj] frontpersonen inom flow-forskningen. Det är tack vare hans forskning som vi idag vet att flow finns och att vi aktivt kan skapa det för oss själva.

Det här är flow:
Flow innebär att vi blir helt och fullt uppslukade i det vi gör. Ingenting annat spelar längre någon roll. Det är ett tillstånd av total, intensiv koncentration. Vi har ingen uppmärksamhet över för att tänka på problem, oroa oss eller tänka på något annat än det vi gör just där och då i stunden. Vi är fullt närvarande i stunden och fullt fokuserade på uppgiften. Vi förlorar uppfattning om tid och rum och oss själva. Vi drivs av vår inre motivation och uppgiften är starkt belönande i sig själv. Vi känner en kontroll över situationen, vi vet hela tiden vad som ska göras och det är varken för svårt eller för lätt. Vi får en känsla av inre lugn.Vi känner ingen osäkerhet gentemot oss själva eller kring om vi kommer att klara det. Vi utvecklas och växer med uppgiften.

Det här kan få oss att uppleva flow:
De allra flesta uppgifter eller aktiviteter kan få oss att uppleva flow. Utövandet av en idrott, löpning, dans eller kanske en kampsport. Vi kan känna flow när vi skapar något, exempelvis en tavla, ett musikstycke eller när vi påtar i trädgården. Vi kan uppleva det när vi läser en bok, jobbar, umgås, spelar spel, leker eller pluggar. De allra flesta vardagliga uppgifter kan leda till flow och du vet bäst i dig själv när ditt flow drar igång!

Flow kan också vara ett negativt tillstånd. Data- och mobilspel kan vara ett exempel på detta. Det känns härligt i stunden, men när vi kommer ur flowet och verkligheten kommer ifatt, så kan en känsla av meningslöshet uppstå som får oss att längta tillbaka till spelet. Ett annat exempel är tv-serier. I stunden sveps vi in i en spännande värld, vi förförs av spänningen och dramatiken och timmar flyger förbi. Men när serien tagit slut kommer tomheten. Flow kan alltså vara helt underbart i stunden, men om vi saknar den personliga utvecklingen i samband med flowet så lämnar det en dålig eftersmak. I värsta fall kan flow leda till ett beroendebeteende som får oss att försaka viktiga saker i livet. Om vi känner ett starkt flow på jobbet, så kanske vi arbetar 12 timmar om dagen och missar därmed viktig tid för vila, umgänge med familjen, vi glömmer att äta och allt leder till en negativ spiral.

Därför är det bästa att hitta flow som stärker oss i livet och som vi kan balansera väl. Vi mår som bäst när vi hittar flow-aktiviteter som får oss att må bra både i stunden och på lång sikt. Ett bra knep är att hitta flera aktiviteter som öppnar upp för flow. Helst både enskilda (som att läsa en bra bok) och gemensamma (som att gå på musikquiz med vännerna).

Flow är oerhört bra för att bygga en lyckligare vardag – testa du också!

Kram på er!
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!

Tinas Lyckoskola:
Del 1: Fem grundstenar i ett lyckligt liv
Del 2: Relationer
Del 3: Positiva känslor
Del 4: Fysisk träning för oss lyckliga
Del 5: Är du optimist eller pessimist?
Del 6: Negativa känslor och att våga känna
Del 7: När du förminskar din lycka, förminskar du dig själv
Del 8: Hur ditt kroppsspråk påverkar ditt liv
Del 9: Det här styr vårt välbefinnande
Del 10: Meditation – ett mentalt gym för din hjärna