Bild: Pixabay

Valmöjligheter i massor? Så gör du rätt val!

Publicerat: 2016-05-20   |  Tina Löfström

Det finns så många val i livet att ta ställning till. Titta bara i affären: Hur många brödsorter, tesorter, saftsorter och toalettpapperstyper finns det inte?

Bara att köpa balsam är som ett maratonlopp i valmöjligheter. Det finns sjuttioelva olika balsam-märken, femtioelva olika balsam för olika hårtyper och lagom när vi bestämt vilket balsam vi ska ha så är det dags att gå vidare till tvålhyllan… Pjuh!

Men det är inte bara i affärerna det finns val. Varje dag står vi inför tiotusentals val som vi ska göra, från dess att vi kliver upp på morgonen och ska välja kläder, till att vi ska välja vilka mail som är viktigast att svara på, till dess att vi kommer hem och ska välja om vi vill se Let’s Dance eller På Spåret. Alla val kan te sig små i sig själva, men när vi buntar ihop dem till en klump så har vi plötsligt ett stort berg av val framför oss.

Val är ju härligt och bra. Det vittnar om frihet och egen påverkan, men hur ska vi agera för att kunna ta bra beslut i en värld som fullkomligen svämmar över av valmöjligheter?

Det vi vet idag, tack vare lyckoforskningen, är att HUR vi tar valen är av största vikt för vårt välmående. Man har hittat två typer av sätt att ta beslut på, som man kallar för Satisficers och Maximizers.

Satisficers tar beslut eller agerar så snart deras önskade kriterier är uppfyllda. De nöjer sig inte med något dåligt, tvärtom kan kraven vara mycket höga, och sedan scannar de alternativen till dess att de hittat ett alternativ som matchar kraven. Då är de nöjda. Det innebär alltså att satisficers har bestämt att balsamet ska vara fritt från sulfater, det ska vara för torrt hår och det ska vara inom prisklassen 15-30 kronor. Direkt när de hittat ett alternativ som matchar dessa krav så slutar de att leta och väljer det alternativet.

Maximizers vill vara helt säkra på att de tar det rätta beslutet. Detta leder till att deras krav ska uppnås, precis som för satisficers, men skillnaden är att det inte slutar att leta förrän de sett över ALLA alternativ som finns. När de köper balsam så tittar de alltså på alla alternativ som finns, väger dem mot varandra och när de väljer så ska de vara säkra på att de valt det absolut bästa alternativet som finns att tillgå.

Bara utifrån detta så låter det ju som att maximizers tar den bästa vägen i sina val och också kommer att vara nöjdast med sitt balsam. Men det är här forskningen blir intressant. Man har nämligen sett att det är tvärtom. Det är satisficers som är mest nöjda med sina val (och som blir mest lyckliga) i det långa loppet.

Anledningen till detta ligger i följande:

  1. Det kommer alltid att tillkomma nya alternativ. Nya alternativ som är bättre kommer att göra den välinsatta maximizern missnöjd med sitt nuvarande balsam, eftersom hen kommer att vara smärtsamt medveten om vad hen går miste om.
  2. Maximizers är väl insatta i vad de fått, men de är också väldigt väl insatta i vilka bra egenskaper de andra balsamen hade. Nämligen de egenskaper som det utvalda balsamet saknar, vilket kan leda till att de ångrar sig och bygger upp ett missnöje kring sitt val.
  3. Maximizers lägger ner en oändlig tid och energi på sina val. Detta leder ofta till beslutsångest och oro kring vad hen ska välja och om valet var rätt.


Så för att underlätta vardagen, så gör och mår vi bäst av att tänka som satisficers: Vi ställer höga krav, vi hittar ett alternativ som funkar och så kör vi på det! Punkt.

Många kramar,
Tina Löfström, Lyckoexpert
Följ Tina på facebook!