Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: arla.se

Så får du i dig mer grönsaker

Publicerat: 2016-01-12   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Den som äter mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå.

Så här får du enkel in mer frukt och grönt i vardagen. Se tips i filmen.

 

Livsmedelverkets tips för att få in mer frukt och grönt i sin vardag:

Det sköna gröna
Låt grönsakerna ta plats och bygg upp måltiden utifrån dem! Gör vackra sallader med färgglada grönsaker, rotfrukter, och bönor. Strö gärna över lite nötter eller frön. Tänk grönt även när du äter ute eller köper färdigmat.

Tänk iskallt
Ha alltid frysta grönsaker hemma. De är lika nyttiga som färska och ligger inte och skrumpnar i kylen. Frys in sommarens bär till vinterns gröt eller yoghurt!

Variera mera
Koka, woka, råriv, ugnsrosta, grilla, panera och puréa. Det finns mängder med tillagningssätt och möjligheter!

Maxat mixat
Smoothies av grönsaker, frukt eller bär är ett sätt att äta eller dricka nyttigheterna utan att gå miste om fibrerna.

Upptäck baljväxter
Gör hummus, falafel, bönburgare, chili con carne, soppor eller grytor av bönor, kikärter eller linser. Du smaksätter enkelt med vitlök, lime, chili, curry eller örtkryddor.

Njut i säsong
Vissa grönsaker, frukter och bär tål inte att lagras så länge. Passa på att äta dem när det är säsong. Då är de godast, billigast och miljösmartast.

Grönsakernas 10 i topp

Bild: pixabay.com

Citrus laddade med C-vitamin

Publicerat: 2016-01-06   |  Maria Nygårds

Nu är det både säsong för citrus och förkylningar. Kan vi hålla oss friska med C-vitamin? Både ja och nej, C-vitamin behövs för att stärka immunförsvaret, med det är mycket annat som också spelar roll om vi blir sjuka eller inte. En sak är säker – lagom är bäst.

C-vitamin
C-vitamin kan kroppen inte tillverka eller lagra utan vi måste se till att få i oss det via maten. Livsmedelsverket rekommenderar 75 mg om dagen för vuxna, vilket är ungefär så mycket som en apelsin innehåller.

Varför behövs C-vitamin

Citrus framför C-vitaminbrus
Många lever fortfarande i tron att ju mer C-vitamin desto bättre och tar en C-vitaminbrustablett bara för att vara säker på att få i sig tillräcklig mängd. Som du förstår är det fullt möjlig att få i sig tillräckligt med C-vitamin av en apelsin. Via ett glas C-vitamin brus får i dig 1000 mg C-vitamin, det vill säga dagsbehovet drygt 13 gånger om. Med tabletterna missar man dessutom fibrer och fytokemikalier som fungerar som antioxidanter. Fytokemikalierna sitter i skalet på frukten och ger växten färg och skydd mot UV-strålar. 

För mycket av det goda kan bli dåligt
Det är ingen risk att få för mycket C-vitamin via maten, däremot kan stora mängder runt 1 gram (som finns i tillskotten) under en längre tid kunna öka risken för njursten hos känsliga personer och kan även orsaka mag-tarm besvär som diarré och påverka effekten av vissa läkemedel.

Smaksätt med citrus
Att smaksätta maten med citrus är ett bra sätt att få i sig den dagliga dosen av C-vitamin. Citrus passar bra i allt ifrån frukostyoghurten till sallader, smörgåsar, soppor, kött och fisk. Ta vara på både saft, fruktkött och skal. Tänk på att använda ekologiska frukter om du använder skalet och att C-vitamin är känsligt mot ljus och värme.

Citrussallad med krämig topping
Biffsallad med citrus och vitost
Apelsinsallad med honungsyoghurt

Bild: pixabay

Ladda nya året med bra matvanor

Publicerat: 2016-01-01   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Ofta är det svårare att ändra ett beteende än att lägga till en ny vana. Så mitt tips är att göra 2016 till ett år där du lägger till bra saker för dig själv och din kropp. Du har bara en kropp, den måste du ta hand om.

Tänk ett steg längre
Många får mediciner mot olika typer av vällevnadssjukdomar, men uppmanas eller uppmuntras inte att samtidigt ändra sina matvanor och börja röra på sig. Det känns som en kortsiktig lösning - tänk ett steg längre.

Tips på bra vanor i vardagen

  • Gör en grön smoothie per dag. Mixa ihop de grönsaker du har hemma, blanda med en skvätt juice, mjölk eller mineralvatten. Krydda gärna med lite ingefära. Funkar bra både till frukost eller som mellanmål.

  • Låt minst en måltid i veckan vara vegetarisk.

  • Dra ned på sockret, söta med frukt och bär istället.

  • Glöm inte att hålla igång, rör på dig minst 30 minuter per dag.

Recepttips:
Grön smoothie med mynta och spirulina
Vegetariska rätter


Gott Nytt År!

Tidigare inlägg