Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Socker och bröd Bild: Pixabay

Bröd och socker

Publicerat: 2015-11-15   |  Maria Nygårds

Lär dig läsa ingrediensförteckningen
Bröd kan innehålla mycket socker. Lär man sig att läsa informationen som finns på förpackningen går det att undvika de sötaste bröden. Att titta på brödets färg har mindre betydelse, tidigare var oftast mörkt bröd nyttigare än det ljusa. Många tror fortfarande att det är så, vilket gör att de uppfattar att de äter hälsosammare än vad de gör. Den bruna färgen kommer ofta från sirap.

Tips hur du hittar bröd med lite socker
Läs näringsvärdet på förpackningen. Hur mycket kolhydrater som finns i brödet ser man via näringsvärdet.  Under kolhydratsraden finns en rad ”- varav sockerarter”, värdet på den raden bör vara 5 gram eller mindre.

Titta efter nyckelhålet
För att bröd ska få märkas med det gröna nyckelhålet måste mjukt bröd innehålla minst 25 % fullkorn, för hårt bröd är gränsen 50 % fullkorn. När det gäller socker går gränsen vid 5 gram per 100 gram. Knäckebröd ligger ungefär på 1-1,5 gram medan mjukt bröd kan variera från 1 gram till 15 gram.

Baka själv
Om du bakar själv kan du själv påverka vilket mjöl du använder och hur mycket socker du stoppar i.

Fråga om du köper över disk
Om du köper bröd på bageri så fråga vilka ingredienser som ingår.

På Livsmedelsverkets hemsida kan du läsa om hur du läser av innehållsförteckningar.

Goda bröd att göra själv:
Enkelt surdagsbröd
Grova frukostlimpor