Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay.com

Citrus laddade med C-vitamin

Publicerat: 2016-01-06   |  Maria Nygårds

Nu är det både säsong för citrus och förkylningar. Kan vi hålla oss friska med C-vitamin? Både ja och nej, C-vitamin behövs för att stärka immunförsvaret, med det är mycket annat som också spelar roll om vi blir sjuka eller inte. En sak är säker – lagom är bäst.

C-vitamin
C-vitamin kan kroppen inte tillverka eller lagra utan vi måste se till att få i oss det via maten. Livsmedelsverket rekommenderar 75 mg om dagen för vuxna, vilket är ungefär så mycket som en apelsin innehåller.

Varför behövs C-vitamin

Citrus framför C-vitaminbrus
Många lever fortfarande i tron att ju mer C-vitamin desto bättre och tar en C-vitaminbrustablett bara för att vara säker på att få i sig tillräcklig mängd. Som du förstår är det fullt möjlig att få i sig tillräckligt med C-vitamin av en apelsin. Via ett glas C-vitamin brus får i dig 1000 mg C-vitamin, det vill säga dagsbehovet drygt 13 gånger om. Med tabletterna missar man dessutom fibrer och fytokemikalier som fungerar som antioxidanter. Fytokemikalierna sitter i skalet på frukten och ger växten färg och skydd mot UV-strålar. 

För mycket av det goda kan bli dåligt
Det är ingen risk att få för mycket C-vitamin via maten, däremot kan stora mängder runt 1 gram (som finns i tillskotten) under en längre tid kunna öka risken för njursten hos känsliga personer och kan även orsaka mag-tarm besvär som diarré och påverka effekten av vissa läkemedel.

Smaksätt med citrus
Att smaksätta maten med citrus är ett bra sätt att få i sig den dagliga dosen av C-vitamin. Citrus passar bra i allt ifrån frukostyoghurten till sallader, smörgåsar, soppor, kött och fisk. Ta vara på både saft, fruktkött och skal. Tänk på att använda ekologiska frukter om du använder skalet och att C-vitamin är känsligt mot ljus och värme.

Citrussallad med krämig topping
Biffsallad med citrus och vitost
Apelsinsallad med honungsyoghurt