Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Citrus Bild: pixabay.com

Citrus laddade med C-vitamin

Publicerat: 2016-01-06   |  Maria Nygårds

Nu är det både säsong för citrus och förkylningar. Kan vi hålla oss friska med C-vitamin? Både ja och nej, C-vitamin behövs för att stärka immunförsvaret, med det är mycket annat som också spelar roll om vi blir sjuka eller inte. En sak är säker – lagom är bäst.

C-vitamin
C-vitamin kan kroppen inte tillverka eller lagra utan vi måste se till att få i oss det via maten. Livsmedelsverket rekommenderar 75 mg om dagen för vuxna, vilket är ungefär så mycket som en apelsin innehåller.

Varför behövs C-vitamin

Citrus framför C-vitaminbrus
Många lever fortfarande i tron att ju mer C-vitamin desto bättre och tar en C-vitaminbrustablett bara för att vara säker på att få i sig tillräcklig mängd. Som du förstår är det fullt möjlig att få i sig tillräckligt med C-vitamin av en apelsin. Via ett glas C-vitamin brus får i dig 1000 mg C-vitamin, det vill säga dagsbehovet drygt 13 gånger om. Med tabletterna missar man dessutom fibrer och fytokemikalier som fungerar som antioxidanter. Fytokemikalierna sitter i skalet på frukten och ger växten färg och skydd mot UV-strålar. 

För mycket av det goda kan bli dåligt
Det är ingen risk att få för mycket C-vitamin via maten, däremot kan stora mängder runt 1 gram (som finns i tillskotten) under en längre tid kunna öka risken för njursten hos känsliga personer och kan även orsaka mag-tarm besvär som diarré och påverka effekten av vissa läkemedel.

Smaksätt med citrus
Att smaksätta maten med citrus är ett bra sätt att få i sig den dagliga dosen av C-vitamin. Citrus passar bra i allt ifrån frukostyoghurten till sallader, smörgåsar, soppor, kött och fisk. Ta vara på både saft, fruktkött och skal. Tänk på att använda ekologiska frukter om du använder skalet och att C-vitamin är känsligt mot ljus och värme.

Citrussallad med krämig topping
Biffsallad med citrus och vitost
Apelsinsallad med honungsyoghurt