Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Smaksatt vatten Bild: Maria Nygårds

Dricka eller äta vitaminer

Publicerat: 2015-08-10   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Vatten med vitaminer har slagit igenom ordentligt i Sverige. Det är lätt att påverkas av snygga loggor och smart marknadsföring av drycker som sägs ha olika hälsoegenskaper. Trots att de innehåller grönt te, ingefära, frukt och bär kan de innehålla mer kalorier än vad man tror. Kalorier i flytande form är lätt att få i sig för mycket av eftersom de inte ger något mättnad. Kroppen registrerar inte att vi fått i oss extra energi.

Juice dricker många mycket av eftersom det är gott och uppfattas nyttigt. Ett glas juice ger ungefär lika mycket kalorier som tre apelsiner. Hela apelsiner ger dig dessutom fibrer och längre mättnad. Ett alternativ är att ta lite juice som man blandar ut med bubbelvatten. En deciliter juice per dag räcker bra.

Tänk också på att enstaka vitaminer inte ger lika bra effekt som sammansättningen som finns naturligt i frukt och grönsaker. För att släcka törsten är ofta vatten det bästa alternativet. Sätt själv smak på vattnet genom att lägga i bär eller färska örter som mynta eller basilika. Vi har ju också förmånen att ha rent vatten i kranen (gäller nästan hela Sverige), vilket är få förunnat!

Njut av värmen som äntligen har kommit och ta det lungt med de flytande kalorierna!