Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild:

Fredagsmys

Publicerat: 2015-08-28   |  Maria Nygårds

För många familjer är fredagsmyset heligt, många serverar snacks och läsk för barnen och kanske något starkare för de vuxna. Det är inget fel i det, men ofta blir det även lördagsgodis, fika, efterrätter och mer läsk på helgen och totalt sett blir det mycket kalorier, men ingen näring. Det vill säga tomma kalorier.

Mycket extra energi utan näring
Både barn och vuxna kan på en helg få i sig dubbelt så mycket energi som de behöver, det vill säga i slutändan äter vi energi för 8 dagar på en 7-dagars vecka.  En stor orsak till mångas extra kilon. Me dagens storlek på godispåsarna är det lätt att mängden blir stor. 400 gram godis innehåller lika mycket energi som ett barn behöver på en hel dag. Det är lätt att få i sig för mycket!! Det är dessutom mest socker och färgämnen man får i sig, inget som kroppen behöver.

Det som serveras slinker ned
Det gäller att hitta alternativ, för ofta är det just känslan att få sitta och äta på något framför TVn eller att ha till hands när man ska ha mysigt. Det som serveras är det som slinker ner. Här är lite tips på bättre alternativ. Vill man ha chips och andra snacks, se till att ha en mindre mängd och fyll inte på.

Alternativ till fredagsmyset:
Egen glass på kvarg och frysta bär
Grönsakssnacks med dipp
Frysta bär
Kolsyrat vatten med bär
Fruktsallad med en klick vaniljkesella alt fetare yoghurt.

Se underbar film där förskolebarn förklarar fredagsmys.