Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Fredagsmys Bild:

Fredagsmys

Publicerat: 2015-08-28   |  Maria Nygårds

För många familjer är fredagsmyset heligt, många serverar snacks och läsk för barnen och kanske något starkare för de vuxna. Det är inget fel i det, men ofta blir det även lördagsgodis, fika, efterrätter och mer läsk på helgen och totalt sett blir det mycket kalorier, men ingen näring. Det vill säga tomma kalorier.

Mycket extra energi utan näring
Både barn och vuxna kan på en helg få i sig dubbelt så mycket energi som de behöver, det vill säga i slutändan äter vi energi för 8 dagar på en 7-dagars vecka.  En stor orsak till mångas extra kilon. Me dagens storlek på godispåsarna är det lätt att mängden blir stor. 400 gram godis innehåller lika mycket energi som ett barn behöver på en hel dag. Det är lätt att få i sig för mycket!! Det är dessutom mest socker och färgämnen man får i sig, inget som kroppen behöver.

Det som serveras slinker ned
Det gäller att hitta alternativ, för ofta är det just känslan att få sitta och äta på något framför TVn eller att ha till hands när man ska ha mysigt. Det som serveras är det som slinker ner. Här är lite tips på bättre alternativ. Vill man ha chips och andra snacks, se till att ha en mindre mängd och fyll inte på.

Alternativ till fredagsmyset:
Egen glass på kvarg och frysta bär
Grönsakssnacks med dipp
Frysta bär
Kolsyrat vatten med bär
Fruktsallad med en klick vaniljkesella alt fetare yoghurt.

Se underbar film där förskolebarn förklarar fredagsmys.