Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Bönor Bild: Maria Nygårds

Green is the new black - Smarta val om du väljer bort köttet

Publicerat: 2015-09-09   |  Maria Nygårds

Äntligen får det gröna en naturlig plats på tallriken. Länge har det varit fokus på kött och fett, men nu kommer en stark trend med mer grönt både i vardagsmaten och på lyxkrogen. Mer grönt ger effekt på både hälsan och miljön.

Om du väljer bort kött
Om du helt väljer bort kött gäller det att göra smarta val för att få i sig alla näringsämnen. Baljväxter och fullkorn är till exempel viktigt för att få i sig tillräckligt med järn och protein. Järnet i vegetarisk mat är svårare för kroppen att ta upp jämfört med järn i kött och fisk. Några som behöver järn är framför allt unga tjejer och kvinnor. Ett smart val att få i sig järn är att äta bönor, ärter, linser, tofu och andra sojaprodukter tillsammans med C-vitaminrika livsmedel. Baljväxter innehåller också mycket protein.

Att äta mer grönt har en stark koppling till hälsa. De som äter mycket grönsaker och frukt och mindre kött minskar risken att drabbas av flera olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.

Även miljön påverkas av våra livsmedelsval. Ju fler som vissa dagar byter kött mot baljväxter och grönsaker desto bättre är det för miljön. Enligt information från Livsmedelsverket ger en portion vegetarisk ärtsoppa mer protein än en hamburgare på 90 gram, samtidigt som koldioxidutsläpp och energiåtgång blir betydligt lägre.

Rekommendationer från Livsmedelsverket:
För att täcka upp för näringsämnena i maten från djurriket är det några livsmedel som är särskilt viktiga i den vegetariska maten:
• Baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter
• Fullkornsprodukter, t ex havregryn, korngryn, råris, fullkornsbröd och/eller fullkornspasta
• Grönsaker och rotfrukter
• Frukt och bär
• Lättmjölk och magra mejeriprodukter – eller berikade vegetabiliska drycker
• Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter
Om man varken äter animaliska livsmedel eller berikade produkter behövs kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D. Det kan behövas även om man äter mjölkprodukter och ägg. Läs mer här om Livsmedelsverkets råd.