Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Maria Nygårds

Green is the new black - Smarta val om du väljer bort köttet

Publicerat: 2015-09-09   |  Vardagsmat-bloggen

Äntligen får det gröna en naturlig plats på tallriken. Länge har det varit fokus på kött och fett, men nu kommer en stark trend med mer grönt både i vardagsmaten och på lyxkrogen. Mer grönt ger effekt på både hälsan och miljön.

Om du väljer bort kött
Om du helt väljer bort kött gäller det att göra smarta val för att få i sig alla näringsämnen. Baljväxter och fullkorn är till exempel viktigt för att få i sig tillräckligt med järn och protein. Järnet i vegetarisk mat är svårare för kroppen att ta upp jämfört med järn i kött och fisk. Några som behöver järn är framför allt unga tjejer och kvinnor. Ett smart val att få i sig järn är att äta bönor, ärter, linser, tofu och andra sojaprodukter tillsammans med C-vitaminrika livsmedel. Baljväxter innehåller också mycket protein.

Att äta mer grönt har en stark koppling till hälsa. De som äter mycket grönsaker och frukt och mindre kött minskar risken att drabbas av flera olika sjukdomar, som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.

Även miljön påverkas av våra livsmedelsval. Ju fler som vissa dagar byter kött mot baljväxter och grönsaker desto bättre är det för miljön. Enligt information från Livsmedelsverket ger en portion vegetarisk ärtsoppa mer protein än en hamburgare på 90 gram, samtidigt som koldioxidutsläpp och energiåtgång blir betydligt lägre.

Rekommendationer från Livsmedelsverket:
För att täcka upp för näringsämnena i maten från djurriket är det några livsmedel som är särskilt viktiga i den vegetariska maten:
• Baljväxter, som bönor, ärter, linser, tofu eller andra sojaprodukter
• Fullkornsprodukter, t ex havregryn, korngryn, råris, fullkornsbröd och/eller fullkornspasta
• Grönsaker och rotfrukter
• Frukt och bär
• Lättmjölk och magra mejeriprodukter – eller berikade vegetabiliska drycker
• Rapsolja och rapsoljebaserade matfetter
Om man varken äter animaliska livsmedel eller berikade produkter behövs kosttillskott med vitamin B12 och vitamin D. Det kan behövas även om man äter mjölkprodukter och ägg. Läs mer här om Livsmedelsverkets råd.