Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Market Bild: Pixabay

Grönsakernas 10 i topplista

Publicerat: 2016-05-04   |  Maria Nygårds

En av de nyttigaste gröna bladgrönsakerna finns ofta runt husknuten – kanske till och med i din egen trädgård. Nässlor är både billigt (i många fall gratis), nyttigt, klimatsmart och gott.


Livsmedelsverket analyserade näringsinnehållet i 34 av våra populäraste grönsaker. Den visade att gröna blad, som spenat, mangold och nässlor är nyttigast. Så varför inte passa på att göra en smarrig nässelsoppa med ägg och rostad lök på nässlans dag den 8 maj?

  1. Gröna blad som spenat, mâchésallat, mangold och nässlor
  2. Gröna bönor/haricot vert
  3. Broccoli
  4. Gröna ärter och sockerärter
  5. Avokado
  6. Vita bönor
  7. Purjolök
  8. Blomkål
  9. Linser
  10. Kikärter


Källa: Livsmedelsverket

Gröna blad och kål i toppen
Gröna bladgrönsaker och kålväxter innehåller mer vitamin K, C och folat jämfört med andra grönsaker och rotfrukter. Högst halter av analyserade antioxidanter hade morot, tomat och bladgrönsaker.

Tillagningen spelar roll
Om grönsaker tillagas ändras näringsinnehållet. Exempelvis kokt broccoli hade 20–35 procent mindre natrium, kalium och vitamin C jämfört med en färsk variant. Tillagning av broccoli i mikrovågsugn gav inga förluster.

Tänk på att inte ge gröna bladgrönsaker, som salladsblad, ruccola och spenat, till barn under ett år. 

Tips på riktiga supersallader:
Blomkålssallad med fänkålsyoghurt
Fruktig bönsallad med fetaost och nötter
Morotssallad med sting

MER:
Grymma grönsakerna som gör under för din hälsa

Förbättra konditionen med nässlor