Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Mellis Bild: Mårten Levin

Håll hungern borta med bra mellis

Publicerat: 2015-09-04   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Mellis eller mellanmål är precis som det låter ett litet mål mellan måltiderna. Tanken är inte att man ska bli så mätt som av huvudmåltiderna, utan snarare förhindra att man inte blir vrålhungrig utan lagom mätt till nästa mål. Det kan också hjälpa till så att inte måltiderna blir för stora. För vissa är mellis viktigare än andra.

För att må bra behöver kroppen få energi regelbundet, precis som en bil måste tankas för att den ska gå att köra. När vi fyller på med bra mat är det lättare att hålla sig allert och att man orkar med allt som ska hinnas med i vardagen.

Många har svårt att hinna hem och äta något mellan skolan och träning eller någon annan aktivitet. Men det finns mycket som går att ta med. Tänk bort sötsaker som godis, glass, kex, choklad, saft det är gott men är inte det kroppen behöver. Dessutom gör sötsaker att du blir snabbt hungrig igen.

Tips på bra mellanmål att ha i väskan:
Nötter (max 1 näve per dag)
Skalade morötter 
Smörgås
Smoothie i termos
Frukt
Fruktsallad i kyllåda

Läs mina kollegors inlägg om mellanmål, Mellis för barn med känslig mage,  Bästa mellanmåletMellanmål vid skolstart och Dietistens goda mellanmål.