Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Mårten Levin

Håll hungern borta med bra mellis

Publicerat: 2015-09-04   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Mellis eller mellanmål är precis som det låter ett litet mål mellan måltiderna. Tanken är inte att man ska bli så mätt som av huvudmåltiderna, utan snarare förhindra att man inte blir vrålhungrig utan lagom mätt till nästa mål. Det kan också hjälpa till så att inte måltiderna blir för stora. För vissa är mellis viktigare än andra.

För att må bra behöver kroppen få energi regelbundet, precis som en bil måste tankas för att den ska gå att köra. När vi fyller på med bra mat är det lättare att hålla sig allert och att man orkar med allt som ska hinnas med i vardagen.

Många har svårt att hinna hem och äta något mellan skolan och träning eller någon annan aktivitet. Men det finns mycket som går att ta med. Tänk bort sötsaker som godis, glass, kex, choklad, saft det är gott men är inte det kroppen behöver. Dessutom gör sötsaker att du blir snabbt hungrig igen.

Tips på bra mellanmål att ha i väskan:
Nötter (max 1 näve per dag)
Skalade morötter 
Smörgås
Smoothie i termos
Frukt
Fruktsallad i kyllåda

Läs mina kollegors inlägg om mellanmål, Mellis för barn med känslig mage,  Bästa mellanmåletMellanmål vid skolstart och Dietistens goda mellanmål.