Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Valnötter Bild: Pixabay

Hälsosamma val

Publicerat: 2015-09-28   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Hälsosamt och nyttigt
Jag har träffat många som blandar ihop hälsosamt och nyttigt. Och det är inte så lätt att hålla isär när man läser och ser allt i media.  Många saker kan vara både och men allt som är nyttigt, det vill säga innehåller mycket näringsämnen är inte alltid hälsosamma i för stor mängd.

Nyttiga nötter
Nötter är ett exempel. Nötboomen slog igenom för några år sedan och nötter blev poppis som mellanmål och snacks. Nötter är nyttiga och innehåller bra fett, en del protein och mineraler, men innehåller väldigt mycket energi på liten mängd. Så behöver man fylla på med energi och inte orkar äta så mycket så är nötter perfekt. Men för den som vill gå ner i vikt och väljer nötter som snacks i tron om att hälsosamma val går att äta i obegränsad mängd är är fel ute. Nötter innehåller fler kalorier än smågodis, men sex av tio svenskar tror att det är tvärtom visar en undersökning som Konsumentfleningen Stockholm har gjort. Och det stämmer ungefär med vad jag har upplevt då jag haft patienter. Där med inte sagt att godis är bättre! Ät gärna nötter, men det kan räcka med några stycken åt gången.

Läsa hela rapporten här.