Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
grötfrukost Bild: arla.se

Hoppa inte över frukosten

Publicerat: 2015-09-13   |  Maria Nygårds

Jag älskar frukost och går gärna upp tidigt för att hinna äta frukost, andra sover hellre vidare några extra minuter. Men frukosten är viktig, efter nattens fasta behöver vi ny energi för att väcka kroppen. En bra frukost ökar inlärningsförmågan och gör att vi lättare orkar med jobb och skola. Lika viktigt för både barn och vuxna.

Det har visat sig att de som äter frukost också får en bättre fördelning av måltiderna under dagen. Den som äter lite under början av dagen stoppar ofta i sig för mycket under kvällen. Något som ofta kan ge några extra kilon på sikt.

Hör du till dem som har svårt att äta på morgonen? Försök att hitta något som du kan tänka dig istället för att vänta att äta ända fram till till lunch. Smoothie brukar de flesta kunna få ned om en stor frukost känns för mycket. Den kan du fixa i ordning kvällen innan så slipper ni stressa med den på morgonen.

Läs mer om frukost på:
Få bättre frukostvanor
Dagens viktigaste mål
6 smarta frukostar