Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Kålsallad Bild: arla.se

Julbord med kål och gröna bladgrönsaker

Publicerat: 2015-12-07   |  Maria Nygårds

Sätt färg på julbordet, låt skinkan och sillen få sällskap av hälsosamma sallader.

Brysselkål
Brysselkål eller rosenkål som den också kallas är en C-vitaminrik delikatess. Den kan serveras i råkost, men serveras oftast kokt eller rostad. Brysselkål är väldigt goda att steka och blanda med fetaost och nötter.

Rödkål
Finstrimlad rödkål passar bra i sallader och är dessutom väldigt dekorativ. Rödkål innehåller en blandning av antocyaniner som reagerar om ett ämne är surt eller basiskt. Så beroende vad rödkålen blandas med kan den skifta färg.

Häng på grönkålstrenden
Ofta ligger grönkålen som dekoration på julbordet, men varför inte använda den nyttiga kålen istället. Passar bra i sallader, i gratänger eller rostade. Grönkål innehåller bland annat mycket, C-, A- och E-vitamin liksom mineraler som kalcium och järn.
En riktig näringsbomb eller ”queen of green” som grönkål också kallas.

Fler blogginlägg om gröna bladgrönsaker och julbord:
Nyttan av gröna bladgrönsaker
Tips inför julbordet – ät långsamt och njut! 

Goda sallader på julbordet
Brysselkål med vitost
Isad vintersallad
Kålsallad med sesamfrön