Maria Nygårds

Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

kanel Bild: pixabay

Julens hälosamma kryddor

Publicerat: 2015-12-14   |  Maria Nygårds

I Sverige förknippas ofta saffran, kanel och kryddnejlikor som julkryddor, men i många andra kulturer hör de till vardagskryddorna. Förutom att de alla sprider underbara dofter har de också många hälsofördelar. Allt ifrån att stabilisera blodsockret, smärtstillande och skydda hjärnans celler. För mycket av det goda kan ge motsatt effekt, så njut av de goda kryddorna utan att överdriva konsumtionen.

Kryddnejlikor hjälper mot dålig andedräkt
Kryddnejlikorstoppar de flesta i apelsiner och hänger upp för att sprida härliga dofter. Dålig andedräkt kan botas genom att tugga kryddnejlika och den används också som smärtstillande framförallt vid tandvärk.

Recepttips: Kyckling med stjärnanis och kryddnejlika

Kanel kan stabilisera ditt blodsocker
Kanel har länge används som krydda, men även som medicin inom vissa kulturer. Förutom att det är en väldigt god krydda så innehåller kanel mycket antioxidanter. Studier har visat att kanel också kan stabilisera blodsockret för personer med typ-2 diabetes, de fick då äta cirka en halvtesked per dag. För några år sedan kom det larm om det giftiga ämnet kumarin som finns i kanel och kan ge leverskador om man äter stora mängder av kryddan. 

Om du använder kanel på gröten, i bullar eller i latten är det ingen fara för överdosering. Använder du mer än en halv tesked per dag kan det vara bra att känna till att det finns olika kanelsorter. Den vanligaste kanelen (kassiakanel) som vi hittar i affären innehåller mer kumarin än Ceylonkanel som ofta ingår i KRAV-märkt kanel.
Läs mer om kanel.

Recepttips: Fläskkarré med äpple och kanel

Saffran skyddar hjärncellerna
Saffranär världens dyraste krydda och kommer ifrån Saffranskrokus. För varje kilo saffran går det åt cirka 100 000 blommor. Saffranets rödaktiga färg kommer främst av alfa-crocin som i studier visat sig kunna skydda hjärnceller som i sin tur skulle kunna förebygga neurologiska sjukdomar som Parkinsons sjukdom. Inom den ayurvediska medicinen har saffran används vid sömnproblem. Saffran är giftigt i väldigt höga doser, men då handlar det om väldigt stora mängder så det är knappast något att oroa sig för om man äter några saffransbullar per år.

Recepttips: Fisksoppa med fänkål och saffran
Mer recept med saffran.

Referenser:
Cinnamon in glycaemic control: Systematic review and meta analysis 
Clinical Nutrition, Volume 31, Issue 5, October 2012, Pages 609-615 
Rajadurai Akilen, Amalia Tsiami, Devasenan Devendra, Nicola Robinson 

Prevention and Therapy 
Bioactive Nutraceuticals and Dietary Supplements in Neurological and Brain Disease 
Edited by:Ronald Ross Watson and Victor R. Preedy 
ISBN: 978-0-12-411462-3