Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
D-vit Bild: Maria Nygårds

Ladda med D-vitamin

Publicerat: 2015-08-15   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Äntligen har solen kommit och det är bara att njuta.  I Sverige finns det en förmåga att prata väder lite då och då. Om inte annat för att slippa tystnaden om vi inte har så mycket annat att prata om, men denna sommar har det nog slagit rekord att prata väder.

Men det är inte vädret jag ska skriva om utan, D-vitamin.
I Sverige är det bara en kort period under året som vi själva kan tillverka D-vitamin av solljuset. Det är under sommarmånaderna vi har chansen. Många tror att om de går ut en solig vinterdag så får de en dos av D-vitamin, men så är inte fallet. Så ut och njut i lagom dos av det vackra väder vi har fått nu, än är inte sommaren slut. Vitaminet lagras i kroppen och det som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret.

D-vitamin i mat
Mat där vi kan hitta Vitamin D är främst i fetare fisk till exempel lax, sill och makrill. Mini-, lätt- och mellanmjölk, margarin och matfettsblandningar är också viktiga källor, eftersom de berikas med vitamin D. Även ägg och kött innehåller också en del vitamin D.