Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay

Ladda nya året med bra matvanor

Publicerat: 2016-01-01   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Ofta är det svårare att ändra ett beteende än att lägga till en ny vana. Så mitt tips är att göra 2016 till ett år där du lägger till bra saker för dig själv och din kropp. Du har bara en kropp, den måste du ta hand om.

Tänk ett steg längre
Många får mediciner mot olika typer av vällevnadssjukdomar, men uppmanas eller uppmuntras inte att samtidigt ändra sina matvanor och börja röra på sig. Det känns som en kortsiktig lösning - tänk ett steg längre.

Tips på bra vanor i vardagen

  • Gör en grön smoothie per dag. Mixa ihop de grönsaker du har hemma, blanda med en skvätt juice, mjölk eller mineralvatten. Krydda gärna med lite ingefära. Funkar bra både till frukost eller som mellanmål.

  • Låt minst en måltid i veckan vara vegetarisk.

  • Dra ned på sockret, söta med frukt och bär istället.

  • Glöm inte att hålla igång, rör på dig minst 30 minuter per dag.

Recepttips:
Grön smoothie med mynta och spirulina
Vegetariska rätter


Gott Nytt År!