Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Gott Nytt År Bild: pixabay

Ladda nya året med bra matvanor

Publicerat: 2016-01-01   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Ofta är det svårare att ändra ett beteende än att lägga till en ny vana. Så mitt tips är att göra 2016 till ett år där du lägger till bra saker för dig själv och din kropp. Du har bara en kropp, den måste du ta hand om.

Tänk ett steg längre
Många får mediciner mot olika typer av vällevnadssjukdomar, men uppmanas eller uppmuntras inte att samtidigt ändra sina matvanor och börja röra på sig. Det känns som en kortsiktig lösning - tänk ett steg längre.

Tips på bra vanor i vardagen

  • Gör en grön smoothie per dag. Mixa ihop de grönsaker du har hemma, blanda med en skvätt juice, mjölk eller mineralvatten. Krydda gärna med lite ingefära. Funkar bra både till frukost eller som mellanmål.

  • Låt minst en måltid i veckan vara vegetarisk.

  • Dra ned på sockret, söta med frukt och bär istället.

  • Glöm inte att hålla igång, rör på dig minst 30 minuter per dag.

Recepttips:
Grön smoothie med mynta och spirulina
Vegetariska rätter


Gott Nytt År!