Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Mellanmål Bild: arla.se

Mellanmål för stora och små

Publicerat: 2015-08-19   |  Maria Nygårds

Bra mellanmål hjälper dig att fördela maten under dagen så att du slipper bli vrålhungrig till lunch eller middag vilket ofta gör att sötsuget sätter igång. Kroppen är som en bil, den behöver rätt bränsle vid rätt tillfälle för att fungera. Mellanmål är framförallt viktigt för de som tränar, men de flesta mår bättre att fördela maten över dagen. Storleken på mellanmålet beror på hur stort ditt energibehov är.

Barn behöver oftast ett mellanmål mellan huvudmålen. Det gör det lättare att orka med aktiviteter efter skolan. Hur stort mellanmål som behövs beror på hur långt det är mellan måltiderna, ålder och vad barnen gör för aktiviteter. Mjölk, smörgås och en frukt är exempel på bra mellanmål som lätt kan anpassas till hur hungrigt barnet är och hur långa träningspassen är.

Håll ner på söta saker som fruktsoppor, kräm, glass, saft, bullar, kex och liknande. Det ger mest så kallade tomma kalorier, det vill säga bara energi, men inga näringsämnen.

Förslag på mellanmål att äta hemma
Smoothie
Yoghurt med müsli
Gröt med mjölk
Mjölk, smörgås och frukt
Fruktsallad med Keso

Förslag på mellanmål att ta med
Tunnbrödrulle med pålägg. Tips: Lägg rullen i en melittapåse så rinner inte innehållet ut.
Frukt
Grönsaker i bitar
Smoothie i termos. Lägg i några isbitar i termosen så håller sig smoothien kall.

Mellanmål för den som gillar att fixa lite extra
Muffins med ost och grönsaker
Chiapudding med apelsinjuice
Bananpannkakor
Apelsinsallad