Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: arla.se

Mellanmål för stora och små

Publicerat: 2015-08-19   |  Maria Nygårds

Bra mellanmål hjälper dig att fördela maten under dagen så att du slipper bli vrålhungrig till lunch eller middag vilket ofta gör att sötsuget sätter igång. Kroppen är som en bil, den behöver rätt bränsle vid rätt tillfälle för att fungera. Mellanmål är framförallt viktigt för de som tränar, men de flesta mår bättre att fördela maten över dagen. Storleken på mellanmålet beror på hur stort ditt energibehov är.

Barn behöver oftast ett mellanmål mellan huvudmålen. Det gör det lättare att orka med aktiviteter efter skolan. Hur stort mellanmål som behövs beror på hur långt det är mellan måltiderna, ålder och vad barnen gör för aktiviteter. Mjölk, smörgås och en frukt är exempel på bra mellanmål som lätt kan anpassas till hur hungrigt barnet är och hur långa träningspassen är.

Håll ner på söta saker som fruktsoppor, kräm, glass, saft, bullar, kex och liknande. Det ger mest så kallade tomma kalorier, det vill säga bara energi, men inga näringsämnen.

Förslag på mellanmål att äta hemma
Smoothie
Yoghurt med müsli
Gröt med mjölk
Mjölk, smörgås och frukt
Fruktsallad med Keso

Förslag på mellanmål att ta med
Tunnbrödrulle med pålägg. Tips: Lägg rullen i en melittapåse så rinner inte innehållet ut.
Frukt
Grönsaker i bitar
Smoothie i termos. Lägg i några isbitar i termosen så håller sig smoothien kall.

Mellanmål för den som gillar att fixa lite extra
Muffins med ost och grönsaker
Chiapudding med apelsinjuice
Bananpannkakor
Apelsinsallad