Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: arla.se

Så får du i dig mer grönsaker

Publicerat: 2016-01-12   |  Vardagsmat-bloggen
Kategori: Hälsa

Den som äter mycket grönsaker och frukt minskar risken för bland annat fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa typer av cancer. Det är bra att äta minst 500 gram om dagen. Det motsvarar till exempel två generösa nävar grönsaker, rotfrukter och baljväxter och två frukter. Men även en liten ökning är bra för hälsan. Potatis ingår inte i mängden 500 gram men är bra mat ändå.

Så här får du enkel in mer frukt och grönt i vardagen. Se tips i filmen.

 

Livsmedelverkets tips för att få in mer frukt och grönt i sin vardag:

Det sköna gröna
Låt grönsakerna ta plats och bygg upp måltiden utifrån dem! Gör vackra sallader med färgglada grönsaker, rotfrukter, och bönor. Strö gärna över lite nötter eller frön. Tänk grönt även när du äter ute eller köper färdigmat.

Tänk iskallt
Ha alltid frysta grönsaker hemma. De är lika nyttiga som färska och ligger inte och skrumpnar i kylen. Frys in sommarens bär till vinterns gröt eller yoghurt!

Variera mera
Koka, woka, råriv, ugnsrosta, grilla, panera och puréa. Det finns mängder med tillagningssätt och möjligheter!

Maxat mixat
Smoothies av grönsaker, frukt eller bär är ett sätt att äta eller dricka nyttigheterna utan att gå miste om fibrerna.

Upptäck baljväxter
Gör hummus, falafel, bönburgare, chili con carne, soppor eller grytor av bönor, kikärter eller linser. Du smaksätter enkelt med vitlök, lime, chili, curry eller örtkryddor.

Njut i säsong
Vissa grönsaker, frukter och bär tål inte att lagras så länge. Passa på att äta dem när det är säsong. Då är de godast, billigast och miljösmartast.

Grönsakernas 10 i topp