Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Muggkaka Bild: arla.se

Satsa på frukost – en del av ett hälsosammare liv

Publicerat: 2015-10-02   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Den som äter frukost på morgonen får bättre balans på sitt blodsocker även efter lunchen och middagen. Med jämnare blodsocker orkar man mer, får ett jämnare humör och kan lättare ta till sig kunskap.

Sund frukost är en bra start för hälsosammare liv
De flesta har sina frukostvanor, de dricker sitt kaffe, äter sin smörgås och sin fil eller gröt och tycker att det är skönt att slippa planera så mycket. För hälsan har vanor stor betydelse, oavsett om det handlar om mat eller motion. Sunda frukostvanor är en del av ett hälsosammare liv.

Vissa dagar finns det mer tid för frukost, till exempel på helgen eller på semestern. Prova till exempel bananpannkakor, mixa ihop en smoothie med hallon och havregryn. För morgontrötta finns det flera tips vad som går att förbereda redan kvällen innan.

Se tips på recept här.