Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Pixabay

Koll på innehållet

Publicerat: 2015-07-29   |  Vardagsmat-bloggen
Kategori: Hälsa

Det gäller att ha koll vad som ingår i produkterna för att förstå om ett livsmedel är bra eller inte. Det är till exempel många som tror att ett mörkt bröd är det nyttigaste i brödhyllan, men så behöver det inte vara. Det gäller att läsa ordentligt och se efter vad produkten faktiskt innehåller. Det som står först är det som produkten innehåller mest av. Står det till exempel socker först så innehåller produkten mest socker.

Mörkt bröd
Allt mörkt bröd är inte grovt. Många sorter sötas med sirap för att få en mörkare färg, men det är inte alltid detsamma som högt fiberinnehåll. Leta efter bröd med fullkorn och max 6-8 gram socker per 100 gram. Blanda inte ihop fullkorn och fibrer. Fullkorn är hela frön, inklusive skalet, som är fullt av mineraler och vitaminer. Fibrer är bara den innersta delen av kärnan och ger ingen näring, men är bra för att hålla magen i trim.

Flingor, grova kex, müslibarer
Grövre flingor, kex av till exempel havregryn och muslibarer utger sig ofta för att vara hälsosamma, och visst, fiberinnehållet är ofta högt, men många innehåller också en hel del fett och socker. Ha koll på kalorierna. Allt som säljs under ”nyttig-flaggan” är inte smalmat.

Nyckelhålet
Nyckelhålet är Livsmedelsverkets symbol. Reglerna handlar om salt, socker, kostfibrer, fullkorn och typ av fett. Eftersom olika livsmedelsgrupper innehåller olika sorters näring och i olika mängd skiljer sig kraven åt för varje grupp – flingor jämförs med flingor och korv med korv. Det säger inget om hur bra produkten är, bara att den är ett bättre val än övriga. Se nyckelhålet som en vägledning, men kolla alltid innehållsförteckningen.

Lätt- och lightprodukter
Många väljer lättyoghurt i tron att den ger mindre kalorier än fullfettprodukten. Men så behöver det inte vara. Det är ganska vanligt att kaloriinnehållet är snarlikt i båda två, men kalorierna kommer från olika håll – i orginalprodukten från fett, i lättprodukten från socker. Då lätt syftar på fettet inte på sockret. Light däremot används då det är mindre socker i en produkt än orginalet. Jämför energiinnehållet per 100 gram mellan olika produkter för att se hur mycket det skiljer i kalorier.

Naturgodis
Väljer du naturgodis framför plockgodis i tron om att du får i dig färre kalorier? Tänk om! Energiinnehållet i en chokladdoppad nöt är högre än i ett geléhallon. Naturgodis är visserligen lite nyttigare än plockgodis eftersom nötter och choklad, till skillnad från socker, tillför kroppen en del vitaminer och mineraler. Men på köpet får du också fler kalorier.