Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Sommarsallad Bild: arla.se

Sommar, semestertid och sötsaker

Publicerat: 2015-06-26   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Nu drar semestern igång för många. Det är viktigt att njuta av sin ledighet, men tänk på att varje dag inte kan vara en fest. I alla fall inte fest i den bemärkelsen att man kan äta och dricka hur mycket som helst utan att det kommer att synas på vågen.

Bara för att det är semester behöver man inte släppa alla sina vanor, då blir det desto svårare att komma tillbaka till vardagen igen. Njut av god mat och dryck i lagom stora mängder och varva med motion som passar dig. Det kommer både att göra din kropp och knopp gott.

Tips på lätta gosaker
*Läskande sommardelikatesser som jordgubbar och melon. Spett av jordgubbar och melon passar både bra till fikat eller som dessert.

*Drottningglass med frysta hallon och blåbär blandat med kesella och lite florsocker. 

Fler tips hittar du här.