Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: Maria Nygårds

Stärk immunförsvaret med surkål

Publicerat: 2015-10-26   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

För någon vecka sedan var jag på en kurs i syrning.  
Jag blev verkligen förvånad vad lätt det var att göra egen surkål. Till surkål behövs bara två ingredienser vitkål och salt. Sedan behöver kålen stå och jäsa i ungefär t veckor. 

Fördelar med surkål 

  • C-vitaminer och antioxidanter bevaras i färsk surkål. 
  • Surkål gör att vitaminer och mineraler, till exempel järn lättare tas upp.
  • Mjölksyrebakterierna fungerar som probiotika, det vill säga mat för våra snälla tarmbakterier. På så vis stärker surkål immunförsvaret. (Importerad surkål är i de flesta fall pastöriserad vilket gör att mjölksyrebakterierna dör).
  • Sänker GI i måltiden.  

På bilden ser ni min surkål som jag just har gjort, om två veckor är det dags att smaka och se hur det blev. Billigt och smart tillbehör som också passar bra på en macka. Gott och nyttigt! 

Andra exempel på kålsallader:
Ingefärskryddad coleslaw
Barbequecoleslaw med jalapeno och rödkål
Kålrabbislaw med granatäpple och vitost