Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Surkål Bild: Maria Nygårds

Stärk immunförsvaret med surkål

Publicerat: 2015-10-26   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

För någon vecka sedan var jag på en kurs i syrning.  
Jag blev verkligen förvånad vad lätt det var att göra egen surkål. Till surkål behövs bara två ingredienser vitkål och salt. Sedan behöver kålen stå och jäsa i ungefär t veckor. 

Fördelar med surkål 

  • C-vitaminer och antioxidanter bevaras i färsk surkål. 
  • Surkål gör att vitaminer och mineraler, till exempel järn lättare tas upp.
  • Mjölksyrebakterierna fungerar som probiotika, det vill säga mat för våra snälla tarmbakterier. På så vis stärker surkål immunförsvaret. (Importerad surkål är i de flesta fall pastöriserad vilket gör att mjölksyrebakterierna dör).
  • Sänker GI i måltiden.  

På bilden ser ni min surkål som jag just har gjort, om två veckor är det dags att smaka och se hur det blev. Billigt och smart tillbehör som också passar bra på en macka. Gott och nyttigt! 

Andra exempel på kålsallader:
Ingefärskryddad coleslaw
Barbequecoleslaw med jalapeno och rödkål
Kålrabbislaw med granatäpple och vitost