Maria Nygårds
Maria Nygårds

Namn: Maria Nygårds
Familj: Sambo och två barn i mellanstadieåldern.
Ålder: 43

Vill du ställa en fråga direkt till Maria? 
Då går det bra att mejla till maria@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Jobbar som dietist / KAM på IT-företaget Mashie samt har mitt eget företag Maria Nygårds Mat & Kommunikation där jag gör olika konsultuppdrag för Landsting, privatkunder och företag.

Tittar på: Feelgood-filmer och dokumentärer.

Lyssnar på: Musik med mycket rytm.

Vanligaste vardagsmiddagen: Kyckling, ugnsbakade potatisklyftor och sallad.

Får positivt hög puls i vardagen av: Att träna, vara på havet och träffa människor som ger energi.

Får negativt hög puls i vardagen av: Negativa människor och stress.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Nej, inte direkt.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Min fina mamma lever tyvärr inte, men om så skulle hon nog beskriva mig som en glad och impulsiv människa som har svårt att tacka nej till roliga saker.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Planering och framförhållning. Det kan låta tråkigt, men det gör mycket för att slippa vardagsstress och skapa bra mat- och träningsvanor.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? Babyspenat, ingefära och naturell yoghurt.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Tar en massage eller njuter av en kaffe på vacker plats.

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då?
Jag skulle vilja satsa på mat för äldre och mat på sjukhus. Få in personal, likande måltidsvärdar på sjukhus för att ordinarie personal får ta hand om de sjuka och andra fokusera på att rätt mat serveras och på ett aptitligt sätt.

”Planering och framförhållning är nyckeln” Se alla inlägg i bloggen
Paj av julskinka Bild: arla.se

Ta hand om resterna

Publicerat: 2015-12-25   |  Maria Nygårds
Kategori: Hälsa

Nu till jul åker mycket mat fram och tillbaka mellan bordet och kylen och vi slänger ofta mycket som fortfarande går att äta. Tänk på att det är mer miljö- och klimatvänligt att äta upp än att slänga julmaten. En del av julens mat går att frysa in eller laga något annat av. Julskinkan kan till exempel användas i en paj eller omelett tillsammans med ostarna som inte gick åt. En del grönsaker kan behöva lite hjälpa för att hålla sig fräschare lite längre, här kommer några tips.

Tips om förvaring och hur du räddar trötta grönsaker:

  • Om grönsakerna har mjuknat kan du lägga dem i saltat vatten en stund innan kokning.

  • Salladsblad som börjat sloka kan räddas genom att de ställs i iskallt vatten en timme. Det fungerar även på rädisor, morot och pepparrot.

  • Dill och persilja kan hålla lite till om du skär av en del av stjälken och ställer i nytt vatten. Kallt vatten för persiljan och varmt vatten för dillen.

  • Alla grönsaker som säljs med blast håller längre om man klipper av det mesta av blasten och bara behåller några centimeter.

  • Tomat, vitlök och avokado trivs bättre i rumstemperatur än i kylen, där de tappar mycket smak.

  • Potatis ska förvaras mörk. Om potatisen utsätts för ljus blir den grönfärgad och utvecklar ett giftigt ämne som heter solanin. Kasta alltid en potatis som skiftar i grönt.

  • Vissa grönsaker och frukter trivs inte så bra ihop. Äpple och gurka är ett exempel liksom tomater, äpplen och päron påverkar sallad och färska örter negativt.

Så slänger du mindre mat.