Sidans innehåll presenteras i samarbete med Arla
Bild: pixabay

Välj rätt kolhydrater

Publicerat: 2015-10-21   |  Vardagsmat-bloggen
Kategori: Hälsa

Kolhydrater finns nästan överallt, men i olika former. Det gäller att hålla isär de bra och de dåliga kolhydraterna. Till kolhydrater hör stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Kolhydrater är vår viktigaste källa till energi.

Snabba kolhydrater
Snabba kolhydrater innehåller ofta lite näring, mycket socker och ger en kort mättnad och finns i till exempel läsk, godis och kakor. Saker som kroppen egentligen inte behöver. Det finns undantag, snabba kohydrater finns också i till exempel banan och torkade frukter som förutom att de ger snabb energi även ger oss vitaminer och mineraler. Snabba bra kolhydrater passar bra efter ett hårt träningspass tillsammans med protein.

Långsamma kolhydrater
Långsamma kolhydrater tar längre tid för kroppen att bryta ner och ger mättnadskänsla.
Baljväxter, grönsaker samt bröd, flingor, gryn och pasta med stor andel hela korn eller mycket fibrer är exempel på livsmedel som innehåller långsamma kolhydrater.

Öka på:
Frukt
Grönskaer
Rotfrukter
Fullkornsprodukter
Baljväxter

Minska på:
Godis
Kakor
Saft och läsk
Vitt bröd
Socker

Recept med schysta kolhydrater
Till frukost: Granola
Till mellis: Surdegssmörgås
Till lunch eller middag: Kycklingklubbor med rotsaker

Läs mer om kolhydrater här.