”Lite gott käk är enklaste vägen till njutning”

 

Han är kock och krögare på heltid, men när Christian Hellberg ska vardagslyxa till det – då går han på restaurang.
Annars är middag hemma med dottern Cornelia det som gäller på lediga kvällar, och träning. 
– Jag har haft gym-kort sedan 1999, men nu har jag faktiskt börjat gå dit.

Publicerad 2015-02-11 | Vardagspuls
När gick du från att bara äta mat till att vilja jobba med mat?

– När jag gick ut nian var jag otroligt skoltrött och seglade med ett gäng göteborgare till Grekland. Ungefär vid Kiel insåg jag att äter jag inte det andra lagar får jag göra det själv, så jag lagade allt på båten till slut. Sedan lärde jag mig laga mat för att kunna åka skidor – jag var i Alperna i fyra år – och sedan har det rullat på. 2001 vann jag Årets kock.
Jag tävlar fortfarande i saker som är tråkigt, gör man det tråkiga fort så får man snabbare göra roliga saker. 

När vi ska handla för veckan, vad är de viktigaste sakerna att tänka på?

– Ta med en citron, det är en otroligt bra smakbärare, men man ska ha kul också och tänk igenom vad du handlar – ha gärna en plan och var mätt.

När du gör en storhandling vad är det som alltid slinker med?

– Färsk pasta. Paolo Robertos färska pasta med Ricotta är Cornelia tokig i och sedan en olivolja. Jag har så mycket olivolja hemma att jag kan bada i den.

När man inte är sugen på mat men känner att jag måste äta – vad ska man göra då?

– Om du går i en stad kan du väl gå ett par hundra meter och prova något nytt kök. Är du hemma ska du se till att ha några quickfix i frysen som du snabbt kan ta fram. Färsk pasta är också bra, där kan du gå hur brett som helst. 

När du ska vardagslyxa till det lite – vad gör du då?

– Det här kan verka lite konstig eftersom jag är kock och krögare och är mycket på restaurang, men söndagsmiddagen är helig. Då går jag ut och äter på restaurang. På Chill out sushi i Malmö och i Stockholm blir det på Ulla Winbladh. Att själv få den service man ger själv – det är vardagslyx. En annan grej är att jag unnar mig att gå på massage och spa, en gång i veckan ungefär. Det gör gott för hela sinnet. 

Om du var folkhälsominister – vad är det första du skulle göra då?

– Jag skulle nog införa mer motion på arbetsplatserna, vi är rätt dåliga på det i vår bransch, jag ser att sjukskrivningar kommer för att folk inte sköter sin kropp. Man ska nog börja med motionen och inte maten. I västvärlden har vi ganska bra koll på hur vi ska äta men man kan glömma bort att röra på sig. Jag själv har gått ner 12,5 kilo det senaste 1,5 året och jag har egentligen bara börjat röra mig, jag haft SATS-kort sedan 1999 men nu har jag faktiskt börjat gå dit.

Vad vill du att Christian ska laga i programmet? Skriv på vår Facebook-sida:

 

”Lite gott käk är enklaste vägen till njutning”Det är stjärnkocken Christian Hellbergs matnyttiga tips för såväl vardag...

Posted by Vardagspuls on Monday, November 16, 2015

Här kan du följa Christian Hellberg i sociala medier:
Instagram
Twitter

Mer fakta om Christian:

Tittar på: Jag gillar serier som Breaking Bad och Walking Dead. Höst och vinter måste jag se på NFL och heja fram New England Patriots som är i Superbowl nu dessutom.

Lyssnar på: Åker jag skidor är det Red Hot Chili Peppers, otroligt bra skidåkarmusik. Veronica Maggio gillar jag också. Jag har dessutom alltid varit ett stort fan av Orup, men min absoluta favoritlåt är Robbie Williams ”Let me entertain you”.

Vanligaste vardagsmiddagen: Oftast köper vi fisk, torsk eller sej eller annan torskfisk, Cornelia får peka på den hon vill ha i fiskdisken. Den skär jag i bitar, panerar och steker och serverar med kokt potatis och smör – det är riktiga fiskpinnar.

Får hög positiv puls i vardagen av: När det går bra för vänner får jag en otrolig kick, det är rakt motsatt till att vara missunnsam. Jag får alltid en bra kick av människor jag har har nära, att t ex se hur Cornelia utvecklas. Och enklaste vägen till njutning är lite gott käk.

Får negativ hög puls i vardagen av: Min kollega Anders Dahlbom sa en gång att; ”om du ändå gör något kan du lika gärna göra det bra”. Även om det bara är att skala potatis eller limma ihop ett kuvert. Vardagsslarv och likgiltighet är det värsta jag vet.

I Vardagspuls på TV4 kommer jag att bidra med: Jag har lagat mat i 23 år och har man gjort det så länge så är det inte så krångligt. Men man måste våga prova, jag kommer att ge många enkla tricks, och inspiration – det är inte extra jobbigt att göra en fiskbit som är en fiskpinne.

Det här kommer jag att hjälpa läsarna med på vardagspuls.se:
Om jag får ihop det tror jag att alla kan få ihop det, mat måste få ta mer än femton minuter. Vi har kök värda flera miljoner och så är folk bara där i en kvart.

8 knep

Bild: Johnér

Så bryter du din dåliga vana

KROPP & HÄLSA Rök eller sötsug som inte vill försvinna? Det behöver faktiskt inte vara så svårt att få din ovana att försvinna – och byta till en bra vana istället!

PT-Leila

Bild: Moa Alexandersson

Sluta vänta på motivationen – och träna ändå

MOTION & TRÄNING Väntar du på att motivationen och lusten ska komma? Sluta med det – och träna ändå! Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du kan tänka för att komma igång.

Läkaren tipsar

Bild: Pixabay

Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      PT-Leila

      Bild:

      Så kommer vi att träna år 2017

      MOTION & TRÄNING Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm har ringat in några stora trender inom träning som vi kommer att se under det nya året.

      Meditation!

      Bild: Johnér, bild på Jessica Agert: yogobe.com

      Så laddar du om på bara några sekunder

      INRE HÄLSA Genom att göra enkla små övningar kan du minska vardagsstressen och förebygga ångest. Här är några smarta men oväntade ställen du inte visste att du kunde meditera på.

      PT-Leila

      Bild: Moa Alexandersson

      Slipp smärta och stelhet med enkel självmassage

      MOTION & TRÄNING Går du runt och har ont någonstans? Eller känner dig väldigt stel i vissa muskler, då kan självmassage vara en väldigt god idé. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm visar hur.

      Det fungerar verkligen!

      Bild: Pressbild, Lidingöloppet

      Överläkaren: Det här är bästa träningen mot stress

      MOTION & TRÄNING Träningen är ett av våra mest effektiva verktyg mot stress. En av de som upptäckt det är stjärnkocken Tommy Myllymäki. Överläkaren Anders Hansen avslöjar vilken träning som är bäst. 

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Feta mejeriprodukter är nyttiga

      KROPP & HÄLSA Länge har det varit omstritt huruvida det är hälsosamt att äta feta mejeriprodukter. Men en norsk studie visar att dessa inte påverkar hjärta eller vikt negativt. 

      Ny studie

      Bild: Pixabay

      Män som löptränar har bättre spermier

      KROPP & HÄLSA Men det krävs ett par löparrundor i veckan.

      Middagstips!

      Bild: Arla

      5 underbart goda recept med saffran

      MAT & RECEPT Saffran är en krydda som kanske främst associeras till lussekatter, men som passar minst lika bra i en mustig gryta eller pastarätt. Här kommer därför våra bästa middagstips med saffran.

      Jeanette Steijer

      Bild: Johnér

      Så mycket vatten är det hälsosamt att dricka

      KROPP & HÄLSA Ska man bara dricka när man är törstig eller behöver kroppen mer vätska än så? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer reder ut en gång för alla.

      Trendigt!

      Bild: Johnér, Pixabay.

      5 supergoda sätt att tillaga grönkål

      MAT & RECEPT Den supernyttiga grönkålen kan, utöver att ätas rå, tillagas på flera olika sätt. Här bjuder vi på härliga recept med grönkål.

      Har du druckit den?

      Bild: Pixabay

      Forskare varnar för populära hälsodrycken

      KROPP & HÄLSA En ny studie visar att hälsodrycker med aloe vera inte alls är särskilt hälsosamma. Dryckerna sägs ha förmågan att rena levern, men forskning visar motsatsen. 

      Lisa Beskow

      Bild: Privat

      5 smarta tips – så orkar du träna efter jobbet

      MOTION & TRÄNING Det kan vara svårt att hitta orken till att träna efter en arbetsdag. Men det finns knep att ta till. Lisa Beskow, hårt arbetande mamma och träningsentusiast, delar med sig av sina bästa.

      Ny studie!

      Bild: Pixabay

      Därför ska du inte gå och lägga dig arg

      INRE HÄLSA Har du för vana att gå och lägga dig när du är arg eller upprörd? Gör inte det!

      Ha kul när du tränar!

      Bild: Privat

      Så vet du vilken löpning som passar dig bäst

      MOTION & TRÄNING Springer du för att gå ner i vikt? Då vet långdistanslöparen Rune Larsson vilken löpning du ska satsa på.

      Sofia Antonsson

      Bild: Johnér

      Guide: Så IBS-vänliga är olika sojaprodukter

      KROPP & HÄLSA Är soja en magbov? Det beror helt på produkt, förklarar Vardagspuls dietist och IBS-expert Sofia Antonsson.

      Leilas magövningar

      Bild: Leila Söderholm

      Så magtränar du på djupet

      MOTION & TRÄNING Här är bollträningen du aldrig tidigare har testat.

      Aj, aj!

      Bild: Pixabay

      Antibiotika kan ge svåra magproblem

      KROPP & HÄLSA Användningen av antibiotika är inte bara ett problem med anledning av att allt fler bakterier blir resistenta. Den kan också slå ut viktiga bakterier som finns i din tarmflora.

      Ny studie

      Bild: Johnér

      Forskare varnar: Dra inte ner på saltet för mycket

      KROPP & HÄLSA Länge har det pratats om vikten av att inte äta för mycket salt. Men hur hälsosamt är det egentligen att äta för lite? Ny forskning visar på negativa konsekvenser. 

      Läkaren tipsar

      Bild: Pixabay

      Träning har en bevisad effekt mot vinterdepression

      INRE HÄLSA Då vet du att det är dags att söka vård.

      Några minuter räcker

      Bild: Johnér

      Steg för steg – så lugnar du din stressade hjärna

      INRE HÄLSA Forskning visar att meditation och mindfulness kan återskapa sönderstressade hjärnceller. Så ta några minuter till att fokusera inåt. Vardagspuls Jeanette Steijer berättar hur.

      Nu är den här!

      Bild: TT/Johnér

      Så skyddar du dig mot vinterkräksjukan

      KROPP & HÄLSA Som ett brev på posten är den här. Den mycket smittsamma vinterkräksjukan. Men visste du det här om sjukdomen?

      Ny studie visar:

      Bild: Johnér

      Vältränade drabbas inte lika hårt av stress

      TRÄNING & MOTION Läkare: ”Viktigare vara tränad än ostressad”

      Uppfyller alla kriterier

      Bild: Johnér

      Forskare: Därför är hälsa den nya religionen

      KROPP & HÄLSA Har hälsa och träning blivit den nya religionen? Enligt svenska forskare är svaret ja – eftersom de uppfyller alla kriterier för att vara just en religion.

      Luktar gott men...

      Bild: Johnér, Pixabay.

      Är du doftöverkänslig?

      KROPP & HÄLSA Hör du till dem som helt obekymrat sprutar parfym omkring dig? Då ska du läsa det här.

      Vi reder ut

      Bild: Livsmedelsverket, Vardagspuls

      Experten: Därför ska du inte äta krossade linfrön

      KROPP & HÄLSA Många uppskattar linfrön för att de är rika på fibrer och andra nyttiga ämnen. Samtidigt varnas det på flera håll för att linfrön, och särskilt krossade sådana, är giftiga. Vad är det som gäller egentligen?

      Smarta tips!

      Bild: Pixabay

      Så blir du av med tandläkarskräcken

      INRE HÄLSA Här delar tandläkaren Matts Karlström med sig av sina bästa tips mot tandvårdsrädsla. 

      Kissnödig?

      Bild: Johnér

      6 saker som händer i kroppen när du tränar i kyla

      MOTION & TRÄNING Har du nånsin känt dig mer kissnödig eller att du andas pipande när du tränar och det är riktigt kallt ute? Det är helt normalt – men kan vara tecken på att du borde värma upp mer.

      Tips & recept

      Bild: Johnér

      Maten som håller dig pigg i höst- och vintermörkret

      KROPP & HÄLSA Det är alltid viktigt att äta bra. Men under vinterhalvåret gör kylan och frånvaron av solljus att det är särskilt viktigt att tänka på vad man stoppar i sig. Vardagspuls guidar dig till bra vintermat!

      När livet förändras

      Bild: Privat

      Löptränar för att bearbeta sorgen efter broderns död

      KROPP & HÄLSA När Heidi Martikainens bror dog rasade hela hennes värld samman. Men genom löpträningen har hon hittat ett sätt att orka kämpa vidare.