Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Anna Malvina ror på EM Bild: Foto Zoran Bezbradica

Uppladdning inför tävling

Publicerat: 2015-05-26   |  Anna Malvina Svennung
Kategori: Kost

Nu är det bara några få dagar kvar till EM i Polen. Vi flyger ner några dagar före tävlingarna startar att kolla läget, testa båten och förbereda oss på plats. Om vi reser längre sträckor kan man behöva åka flera dagar i förväg för att komma in i nya tidszoner och komma över jetlag.

För min del är det alltid viktigt att hålla på matrutiner och jag äter regelbundet - nästan som en klocka – med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål. Däremellan slinker ett eller eventuellt ett par återhämtningsmål ner också och samma sak gäller när jag reser. Eftersom att det kan vara svårt att förutse hur det blir med mat när man är på resande fot brukar jag ha med mig en matsäck när jag reser. När det är resor kopplade till tävlingar brukar jag vara extra noga för att inte gå tom på energi. En klar favoritmatsäck är pannkakor! De är goda att äta kalla och lätta att packa ner. Dessutom går de att variera med alla möjliga olika fyllningar! Titta här för mer tips.

Mer än pannkakor har jag annan mat i packningen. Man vet aldrig vad man hittar på tävlingsplatsen och om det finns bra mellanmål och återhämtningsmål, så det gäller att vara förberedd och planera så att man får det man behöver. 

När det blir lopp nära inpå varandra är det bra att äta och dricka direkt efter för att få en snabb återhämtning och därmed kunna prestera bra på nästföljande lopp. Därför har jag med mig bland annat vätskeersättning, marshmallows (snabbt, gott och väldigt lyxigt!), havregryn och sportdryck i bagaget - något som funkar bra för mig!