Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Ett gott återhämtningsmål Bild: Anna Malvina

If there's a will – there's a way!

Publicerat: 2015-06-12   |  Anna Malvina Svennung

Hua! Just nu är jag inne i en riktigt tuff träningsperiod med uppladdning inför årets andra världscup, som sammanfaller med midsommarafton. När mina vänner på hemmaplan dansar runt stången och njuter av sill, färskpotatis och gräddfil står jag på startlinjen i min singel. Där möter jag världseliten, så det gäller att vara ordentligt förberedd. Träningspassen nu veckan före är fulla av mjölksyra och andnöd (det känns i alla fall som det) och timmarna mellan passen tillbringar jag helst i soffan eller med någon lågintensiv aktivitet för att återhämta mig på bästa sätt. Det är självklart jätteviktigt att förbereda sig på bästa sätt veckan före en tävling, men grunden är ju redan lagd. Den lade jag i vintras under otaliga timmar på roddmaskinen, i löpspåret och i gymmet. Det gäller att vara konsekvent, för det går inte att göra några få punktinsatser och tro att det ska ge resultat.

Det samma gäller med mat vid träning. Man måste vara konsekvent för att få resultat. Oavsett om man tillhör de som vill öka muskelmassan, de som vill minska fettmassan eller de som vill träna för att må bra. Rutiner och ihärdighet är jätteviktigt för resultat, även om man såklart kan få snabba resultat i vissa sammanhang också.

För att få resultat är det såklart viktigt att både träna och vila tillräckligt, samt att äta bra. En jättebra början är att äta frukost, lunch och middag och sedan ett eller ett par mellanmål. Tränar man mer än ett pass om dagen är det också suveränt om man kan ta ett återhämtningsmål direkt efter passet – för att säkerställa bra återhämtning inför kommande pass. En favorit i mitt hushåll är en (eller två…) bananer tillsammans med Arlas protein mjölkdryck! Den är supergod! Jag har provat smakerna blåbär och vanilj och vanilj är en klar favorit. Mer än proppad på protein (en halv flaska räcker för att täcka rekommendationen på ca 10 till 15 gram protein efter träning) är den praktisk att ta med sig i träningsväskan. Läs mer om den här!

Kör hårt och lycka till!