Anna Malvina Svennung
Anna Malvina Svennung

Namn: Anna Malvina Svennung.
Familj: Maken Petter och stor släkt.
Ålder: 30.
Hemsida: www.annamalvina.se

Vill du ställa en fråga direkt till Anna Malvina? 
Då går det bra att mejla till annamalvina@vardagspuls.se
Svaret publiceras sedan här i bloggen – och givetvis är du som frågeställare anonym.

Gör till vardags: Är elitidrottare och aktiv i det svenska roddlandslaget (tränar ca 25 timmar i veckan). Är leg dietist med magisterexamen i kostvetenskap.

Tittar på: Aktern på min båt. Har sällan tid att titta på TV, men två klara favoriter är Spårlöst och Familjen Annorlunda.

Lyssnar på:
Allt möjligt, men helst schlager med Carola i spetsen!

Vanligaste vardagsmiddagen:
Kokt potatis med riven morot, gröna grönsaker och en klick kvarg.

Får positivt hög puls i vardagen av:
När det går framåt på träningen, exempelvis om jag sätter en teknisk detalj som jag arbetat länge med eller gör ett bra resultat på träning. Annars älskar jag att dansa, det är det bästa jag vet!

Får negativt hög puls i vardagen av: När jag inte hinner vara med familj och vänner, vilket händer allt för ofta eftersom att jag nästan alltid är upptagen med att träna.

Har du förberett dig på något sätt inför Vardagspuls? Jag har läst olika bloggar för att hitta inspiration till ett bra upplägg.

Om din mamma skulle beskriva dig hur skulle hon göra det? Hon skulle beskriva mig som glad, omtänksam och målmedveten.

Vilken är den vanligaste förändringen i tillvaron som ger snabb och bra effekt? Se till att inte bli vrålhungrig! Det undviker man genom att ha mellanmål, återhämtningsmål och snabblagad mat lättillgängligt. Då kan man slippa både dåligt humör och onödigt småätande.

När du går och handlar inför veckan vad är det som alltid slinker med? När vi göra våra ”basinhandlingar” köper vi alltid lättmjölk, kvarg, havregryn, corn flakes, torkade bönor, apelsiner, äpplen och fryst spenat.

När du ska lyxa till det lite vad gör du då? Poppar popcorn eller äter strutglass!

Om du var folkhälsominister vad är det första du skulle göra då? Jag skulle införa fler idrottslektioner per vecka i skolan. Dessutom skulle jag satsa på bra och aptitretande mat i sjukvård, skola och äldrevård för snabbare sårläkningar samt piggare barn och äldre.

”Jag är nästan alltid upptagen av att träna” Se alla inlägg i bloggen
Foto på glada tjejer i Portugisiska bergen Bild: Anna Malvina

Sista dagarna i Portugal!

Publicerat: 2015-10-16   |  Anna Malvina

Efter snart en vecka i Portugal med Springtime och vardagspulsgänget önskar jag att jag kunde få ta med mig alla hem! Jag har haft fantastiska dagar, tränat riktigt bra och lärt känna en hög med fina människor! 

Tuff och jätterolig träning

Ida och jag i bergenVi har tränat en hel del roliga pass och eftersom att jag är har viloperiod behöver jag inte träna mer än ca 2 timmar per dag. Det har gått suveränt! Roligast hittills har danspassen varit, men gårdagens bergspass var också jättekul. Då åkte hela gruppen som är här (vi är över hundra pers!) upp till en by i bergen som heter Odeleite. Där delades vi in i grupper efter hur långt vi skulle gå – jag gick i 10 km gruppen. För att aktivera överkroppen gick jag med stavar. Det var en härlig tur med fin natur och extra roligt var det att alla var så positiva och glada under turen. 

Vad man ska äta när man tränar

Jag har även gett en föreläsning om mat vid träning där jag bland annat poängterade vikten av att äta ordentligt för att hålla orken uppe. Många är lite rädda att äta kolhydrater, men en del skulle kanske orka träna hårdare om de åt lite mer. Jag har även pratat lite om att man ska komma ihåg att ersätta vätskeförlusten vid träning, men att det kan räcka långt att följa sina törstsignaler. Lär mer om det här

Vi är vinnare allihop!

För många av dem som vann denna resa till Portugal med Vardagspuls hade det varit helt omöjligt att komma iväg om de inte vunnit. Denna resa, som är utvecklande ur så många perspektiv (fysiskt, psykiskt och socialt!), känns som att den har gett hur mycket som helst. Självklart är även jag överlycklig att få ta del av den!