Alla har vi dåliga dagar men det finns knep att ta till för att det ska kännas bättre Bild: Mostphotos

10 bra saker att göra om du har en riktigt dålig dag

Hillevi Wahl om knepen som får dig på lite bättre humör

Säg den som aldrig haft en dålig dag. Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl listar knepen som får en deppig dag att kännas bättre.

Publicerad 2017-12-12 | Hillevi Wahl

Alla har dåliga dagar ibland. Jag också. Rena skitdagar, om vi ska vara helt ärliga. Det ingår liksom i livet. Och nu, när det är den mörkaste och kallaste årstiden så kan det vara extra kämpigt. Då är det skönt att veta att det finns fix och tricks som verkligen funkar för att få oss på åtminstone lite bättre humör. Här är en lista jag har gjort med mina bästa tips.

  1. Drick något varmt. ”I´ll put the kettle on”, säger engelsmännen så fort något kör ihop sig. Och det gör de helt rätt i. En forskningsstudie visar att varma drycker, såsom te, kaffe eller varm choklad även skapar en varm inre känsla.
  2. Mys med hunden eller katten. Husdjur gillar oss precis som vi är, vi behöver inte se ut på ett visst sätt eller prestera. Även om vi har en dålig dag älskar de oss likafullt. Det är vackert. Att gosa med husdjur frigör dessutom må-bra-hormoner som oxytocin, serotonin och prolactin.
  3. Läs positiva citat. När vi känner oss lite nere är det skönt att veta att andra har känt likadant. Hitta gärna ett instagramkonto som får dig att må lite bättre. Mitt favoritkonto heter Sweatpants and coffee.
  4. Gå ut! Jag vet att det låter kämpigt, när vi kanske bara vill dra täcket över oss och ligga och titta på Netflix hela dagen. Men bara tjugo minuter ute i naturen eller en promenad i en skogsdunge får oss att må bättre. Passa gärna på att lyssna på naturens ljud så mår du ännu bättre. Ett fågelkvitter eller vattenskvalp gör stor skillnad.
  5. Skriv i en Bra-bok. Det här tipset har jag fått från Mia Törnblom. Att skriva ner några saker som man har gjort under dagen som trots allt har varit bra, bygger självkänsla. Det har hjälpt många att må lite bättre med sig själv.
  6. Rensa i röran. Ta bort alla de där kläderna som gör dig missnöjd. Felköpen, jeansen som inte passar, kläder som sitter dåligt. Ut med dem bara! Likadant med barnens kläder. Och saker du aldrig använder i köket. Släng, eller ge bort! Genom att rensa ut skapar vi utrymme för nya saker i vårt liv, som gör oss gladare.
  7. Hjälp någon. När jag har mina allra värsta ”fuldagar” går jag aktivt ut och letar upp någon jag kan hjälpa. Det kan handla om att skotta fram en bil i snön eller lyfta upp en barnvagn eller bära någons tunga matkassar. Det gör att jag mår lite bättre och den jag hjälpte blev lite gladare – vilket smittade av sig på mig. Allting smittar, som bekant.
  8. Läs en god bok. På bara sex minuters bokläsning stressar vi ner – och det finns så många makalöst fascinerande människoöden vi kan förlora oss i. Både de påhittade och de verkliga. Välj en favorit, njut och glöm den ibland rätt trista vardagen.
  9. Rör på dig. Om du orkar, gå till gymmet, eller spring, ta en långpromenad, cykla, simma, åk ut en sväng med skidorna eller ta ett danspass med glad musik. All form av fysisk aktivitet får oss att må lite bättre. Det är sen gammalt.
  10. Ta en tupplur. Du blir inte bara mer avstressad av en tupplur, du skärper också din kognitiva förmåga och sötsuget minskar. Bara en sån sak!