Bild: Johnér Bildbyrå

6 effektiva sätt att dämpa stress

Hitta lugnet med enkla metoder

Här är en smart lista som hjälper dig att sänka pulsen.

Publicerad 2015-05-26 | Senast ändrad 2016-07-14 | pernilla@vardagspuls.se

Stressen kan - tvärtemot än man kanske tror - öka när ledigheter närmar sig. Dels är det många som måste hinna bli klara med stora projekt och överlämningar, dels är semestern i sig ett stort projekt för många. Det ska planeras och pusslas, det ska tas hänsyn till familjemedlemmarnas olika viljor och resedagar ska ofta matchas ihop med släktens.
Här är en smart lista med olika metoder för att varva ner. Den kan komma väl till pass – året runt.

10 sätt att stressa av - läs Hillevi Wahls blogg här

1. En stressa ner-stund

Här är en bra nedvarvningsmetod, enligt Evangeline Lausier, läkare och assisterande klinisk professor vid Duke Integrative Medicine i Durham: "Sätt dig avskilt där du får vara ifred och hitta en bekväm position, slut ögonen. Slappna av i alla muskler, en bit i taget, börja med tårna och fokusera på att slappna av i en del av kroppen i taget. Fokusera på din andning. För varje andetag, sjunk djupare in i dig själv. När du andas ut, se framför dig hur stressen lämnar din kropp. Gör det här i tre minuter per dag, så har du lärt dig en så kallad "kroppsscanning", en effektiv meditationsteknik. Här hittar du även effektiv mindfulnessövning före sömn.

2. Massage gör skillnad

Vänlig beröring påverkar dina stressnivåer, eftersom det sänder ut må bra-hormoner, främst dopamin, i kroppen. Snabbversionen: krama någon. Långversionen: gå och ta en massage, ett mycket effektivt sätt att dämpa stress. Du kan även be din partner eller en kompis ge dig ryggmassage eller använda ett massageverktyg som dras över ryggen. Även en stund i en massagestol gör stor skillnad, visar en studie från Griffith University i Australien. Stressade sjuksköterskor på en akutmottagning satt i massagestolar två gånger i veckan under en testperiod, och deras stressnivåer sjönk dramatiskt.

3. Rör på dig

Endorfinerna som skickas ut i kroppen när du rör på dig får dig att må bra och dämpar stress. Deltagarna i en tremånaderskurs för stresskontroll fick delta i regelbundna pass med löpning, powerwalks och dans. Inte nog med att de sänkte risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, även känslor av oro och ångest minskade hos deltagarna. Balansera upp en stressig dag med att ge dig ut på en joggingtur, eller dansa loss till en Beyoncé-låt.

4. Ta en té-paus

En studie fann att personer som regelbundet dricker svart té har lägre nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen. När du brygger té gör du även något bra: du tar en paus och sänker pulsen en stund.

5. Gosa med ett djur

Här får alla djurälskare vatten på sin kvarn: forskarna på Brooklyn College vid the City University i New York fann att husdjursägare har bättre hjärthälsa och lägre blodtryck än de som inte har ett. Det beror dels på att många djur får ut sina ägare i friska luften och bidrar naturligt till motion, dels på att djur sänker dina stressnivåer med kel och villkorslös kärlek.

6. Ta hjälp av musik

Lugn musik reducerar stresskänslorna på ett mycket positivt sätt, visar studier. Särskilt klassisk musik är effektivt, och har i en studie även visat sig lugna hundar, som vid testtillfället lade sig ner och slappnade av (hårdrock hade den motsatta effekten, då hundarna reagerade genom att skälla högt). Sätt på Chopin eller din favoritballad och luta dig tillbaka ett par minuter.

Källa: Fitnessmagazine.com

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.