hund Bild: Johnér Bildbyrå

6 effektiva sätt att dämpa stress

Hitta lugnet med enkla metoder

Här är en smart lista som hjälper dig att sänka pulsen.

Publicerad 2015-05-26 | Senast ändrad 2017-01-13 | Vardagspuls

Stressen kan – tvärtemot än man kanske tror – öka när ledigheter närmar sig. Dels är det många som måste hinna bli klara med stora projekt och överlämningar, dels är semestern i sig ett stort projekt för många. Det ska planeras och pusslas, det ska tas hänsyn till familjemedlemmarnas olika viljor och resedagar ska ofta matchas ihop med släktens.

Här är en smart lista med olika metoder för att varva ner. Den kan komma väl till pass – året runt.

  1. En stressa ner-stund. Här är en bra nedvarvningsmetod, enligt Evangeline Lausier, läkare och assisterande klinisk professor vid Duke Integrative Medicine i Durham: "Sätt dig avskilt där du får vara ifred och hitta en bekväm position, slut ögonen. Slappna av i alla muskler, en bit i taget, börja med tårna och fokusera på att slappna av i en del av kroppen i taget. Fokusera på din andning. För varje andetag, sjunk djupare in i dig själv. När du andas ut, se framför dig hur stressen lämnar din kropp. Gör det här i tre minuter per dag, så har du lärt dig en så kallad "kroppsscanning", en effektiv meditationsteknik. Här hittar du även effektiv mindfulnessövning före sömn.
  2. Massage gör skillnad. Vänlig beröring påverkar dina stressnivåer, eftersom det sänder ut må bra-hormoner, främst dopamin, i kroppen. Snabbversionen: krama någon. Långversionen: gå och ta en massage, ett mycket effektivt sätt att dämpa stress. Du kan även be din partner eller en kompis ge dig ryggmassage eller använda ett massageverktyg som dras över ryggen. Även en stund i en massagestol gör stor skillnad, visar en studie från Griffith University i Australien. Stressade sjuksköterskor på en akutmottagning satt i massagestolar två gånger i veckan under en testperiod, och deras stressnivåer sjönk dramatiskt.
  3. Rör på dig. Endorfinerna som skickas ut i kroppen när du rör på dig får dig att må bra och dämpar stress. Deltagarna i en tremånaderskurs för stresskontroll fick delta i regelbundna pass med löpning, powerwalks och dans. Inte nog med att de sänkte risken för att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom, även känslor av oro och ångest minskade hos deltagarna. Balansera upp en stressig dag med att ge dig ut på en joggingtur, eller dansa loss till en Beyoncé-låt.
  4. Ta en té-paus. En studie fann att personer som regelbundet dricker svart té har lägre nivåer av stresshormonet kortisol i kroppen. När du brygger té gör du även något bra: du tar en paus och sänker pulsen en stund.
  5. Gosa med ett djur. Här får alla djurälskare vatten på sin kvarn: forskarna på Brooklyn College vid the City University i New York fann att husdjursägare har bättre hjärthälsa och lägre blodtryck än de som inte har ett. Det beror dels på att många djur får ut sina ägare i friska luften och bidrar naturligt till motion, dels på att djur sänker dina stressnivåer med kel och villkorslös kärlek.
  6. Ta hjälp av musik. Lugn musik reducerar stresskänslorna på ett mycket positivt sätt, visar studier. Särskilt klassisk musik är effektivt, och har i en studie även visat sig lugna hundar, som vid testtillfället lade sig ner och slappnade av (hårdrock hade den motsatta effekten, då hundarna reagerade genom att skälla högt). Sätt på Chopin eller din favoritballad och luta dig tillbaka ett par minuter.

Knepen som får dig att sova bättre

Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev – helt gratis! Prenumerera här

Källa: Fitnessmagazine.com