Bild: Johnér

8 tecken på att du kan ha drabbats av höstdepression

Här är tipsen som hjälper!

Den tunna jackan ersätts av något varmare, löven skiftar till varma toner och det är plötsligt legitimt att spendera mer tid inomhus. Det låter väl ändå mysigt? Men det är många svenskar som inte alls håller med, utan påverkas psykiskt negativt när sommar blir till höst.

Publicerad 2016-09-26 | Alexandra Lönnroth

Höstdepression är en så kallad årstidsbunden depression som lustigt nog förkortas till SAD (seasonal affectiva disorder). Tecken på att man själv har blivit drabbad är att man sover mer än vanligt, utan att känna sig utvilad, samt att suget efter socker och kolhydrater ökar. Annars skiljer sig inte årstidsbunden depression särskilt mycket från andra tillstånd av depression, vars symptom är: nedstämdhet, likgiltighet, koncentrationssvårigheter, svartseende och minskad arbetsförmåga.

Men det finns hopp!

Tack och lov finns det bot att råda för att förebygga höstdepression. Vardagspuls har talat med psykologiprofessorn Torbjörn Åkerstedt för att få guidelines för att klara av höstmörkret.

Strula inte med träningen
Precis som vid vanlig depression är det superbra att röra på sig för att fösa bort dåliga tankar. Vid motion frigörs lyckohormoner som gör oss piggare och gladare. Så strunta i kvällsjobb och andra måsten när det känns tungt, gå ut på en promenad istället.

Vill du läsa mer om hur träning kan påverka psyket? 

Träning är bättre mot depression än medicin

Träning mot stress

Dagsljus

Gå ut och möt dagen, ju tidigare desto bättre. Man vet inte riktigt vad som orsakar årstidsbunden depression. Men man tror att det beror på att vissa människor genom sin genetik, har svårare att ställa om sig när dagarna blir kortare rent ljusmässigt. Vilket medför att halterna av sömnhormonet melatonin är för högt. Lustigt nog hjälper ljus kroppen att hantera mörkret.

Ljusbehandling

Kan vara ett bra sätt att förebygga höstdepression. Det som kan vara bökigt är att man måste komma i kontakt med sjukvården för att få behandling med artificiellt ljus. Och tyvärr erbjuder inte alla sjukhus ljusbehandling.

Ät choklad och slipp (höst)dippen

Kanske det bästa tipset hittills? Ät choklad och bli lycklig! Nej inte riktigt så men nästan. I måttlig mäng kan faktiskt sockret och koffeinet i chokladen göra oss gladare.

Sa någon solsemester?

Ja! Förvisso en kostnadsfråga men för de som har råd kan en semester till solen vara en bra idé för att slippa undan nedstämdhet.

När ska man söka vård?
Har man varit ledsen och nedstämd i minst två veckor och även har andra symptom på depression bör man kontakta en vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Samma gäller om man är orolig att någon i sin närhet är drabbad. Då kan man ringa sjukvårdsrådgivningen för att prata om situationen.

Behandling av höstdepression
Förutom de tips som Vardagspuls listat upp gäller samma behandling som vid vanlig depression. Där olika former av terapi, ljusbehandling och antidepressiva läkemedel kan ha en positiv effekt.

Källor: Vårdguiden, Psykologiguiden, Torbjörn Åkerstedt

Lider jag av höstdepression?

• Du känner dig ofta nedstämd
• Du har tappat intresset för sådant du vanligtvis tycker om att göra
• Du sover mer men känner dig inte utvilad
• Ditt sug efter kolhydrater och socker har ökat
• Du har koncentrationssvårigheter
• Du orkar inte vara lika social längre och drar dig undan
• Symptomen påverkar dig negativt i ditt arbete eller skola
• Du får dessa symtom ungefär vid samma tidpunkt varje år

Om du känner igen dig i majoriteten av symtomen kan du ha höstdepression.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.