Tecken på höstdepression kan vara trötthet, minskad lust, sötsug och försämrad koncentrationsförmåga Bild: Johnér

8 tecken på att du kan ha drabbats av höstdepression

Här är tipsen som hjälper!

Den tunna jackan ersätts av något varmare, löven skiftar till varma toner och det är plötsligt legitimt att spendera mer tid inomhus. Det låter väl ändå mysigt? Men det är många svenskar som inte alls håller med, utan påverkas psykiskt negativt när sommar blir till höst.

Publicerad 2016-09-26 | Senast ändrad 2017-09-15 | Alexandra Lönnroth

Höstdepression är en så kallad årstidsbunden depression som lustigt nog förkortas till SAD (seasonal affectiva disorder). Tecken på att man själv har blivit drabbad är att man sover mer än vanligt, utan att känna sig utvilad, samt att suget efter socker och kolhydrater ökar. Annars skiljer sig inte årstidsbunden depression särskilt mycket från andra tillstånd av depression, vars symptom är: nedstämdhet, likgiltighet, koncentrationssvårigheter, svartseende och minskad arbetsförmåga.

Men det finns hopp!

Tack och lov finns det bot att råda för att förebygga höstdepression. Vardagspuls har talat med psykologiprofessorn Torbjörn Åkerstedt för att få guidelines för att klara av höstmörkret.

Strula inte med träningen
Precis som vid vanlig depression är det superbra att röra på sig för att fösa bort dåliga tankar. Vid motion frigörs lyckohormoner som gör oss piggare och gladare. Så strunta i kvällsjobb och andra måsten när det känns tungt, gå ut på en promenad istället.

Vill du läsa mer om hur träning kan påverka psyket? 

Träning är bättre mot depression än medicin

Träning mot stress

Dagsljus

Gå ut och möt dagen, ju tidigare desto bättre. Man vet inte riktigt vad som orsakar årstidsbunden depression. Men man tror att det beror på att vissa människor genom sin genetik, har svårare att ställa om sig när dagarna blir kortare rent ljusmässigt. Vilket medför att halterna av sömnhormonet melatonin är för högt. Lustigt nog hjälper ljus kroppen att hantera mörkret.

Ljusbehandling

Kan vara ett bra sätt att förebygga höstdepression. Det som kan vara bökigt är att man måste komma i kontakt med sjukvården för att få behandling med artificiellt ljus. Och tyvärr erbjuder inte alla sjukhus ljusbehandling.

Ät choklad och slipp (höst)dippen

Kanske det bästa tipset hittills? Ät choklad och bli lycklig! Nej inte riktigt så men nästan. I måttlig mäng kan faktiskt sockret och koffeinet i chokladen göra oss gladare.

Sa någon solsemester?

Ja! Förvisso en kostnadsfråga men för de som har råd kan en semester till solen vara en bra idé för att slippa undan nedstämdhet.

När ska man söka vård?
Har man varit ledsen och nedstämd i minst två veckor och även har andra symptom på depression bör man kontakta en vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Samma gäller om man är orolig att någon i sin närhet är drabbad. Då kan man ringa sjukvårdsrådgivningen för att prata om situationen.

Behandling av höstdepression
Förutom de tips som Vardagspuls listat upp gäller samma behandling som vid vanlig depression. Där olika former av terapi, ljusbehandling och antidepressiva läkemedel kan ha en positiv effekt. 

Källor: Vårdguiden, Psykologiguiden, Torbjörn Åkerstedt

Alla våra artiklar om säsongsbunden depression hittar du här

Lider jag av höstdepression?

• Du känner dig ofta nedstämd
• Du har tappat intresset för sådant du vanligtvis tycker om att göra
• Du sover mer men känner dig inte utvilad
• Ditt sug efter kolhydrater och socker har ökat
• Du har koncentrationssvårigheter
• Du orkar inte vara lika social längre och drar dig undan
• Symptomen påverkar dig negativt i ditt arbete eller skola
• Du får dessa symtom ungefär vid samma tidpunkt varje år

Om du känner igen dig i majoriteten av symtomen kan du ha höstdepression.