Bild: Vardagspuls, Johnér

Överläkaren: ”Alla har drag av ADHD”

Alla har drag av både ADHD och aspergers på en glidande skala. Men hur yttrar sig det? Vardagspuls Hillevi Wahl reder ut med hjälp av Anders Hansen, bokaktuell överläkare i psykiatri.

Publicerad 2016-09-27 | Hillevi Wahl

En gång när jag föreläste frågade en kille i publiken om jag hade ADHD. Han sa det som en komplimang, och jag blev mycket smickrad. För i det sammanhanget så var det i betydelsen ”energisk, sprudlande, tänker-utanför-boxen med mycket entreprenöranda”.

De där fantastiska superkrafterna som vi på senare tid fått lära oss är det bästa med ADHD.

Jag svarade skrattande ”Nej, jag har ju inte det, tyvärr.” För jag hade gjort något test på nätet där jag fick frågor om hur mycket det där smått överenergiska påverkar mig i vardagen, om jag har svårt att sköta mitt dagliga liv. Och nej, det har jag verkligen inte. Jag har funkat med beröm godkänt i skolan och betalat mina räkningar i tid. På det viset har jag alltid varit högfungerande.

Ändå har jag så lätt att känna igen mig i det ADHD-aktiga. Att alltid känna att jag är för mycket. För mycket känslor, för mycket entusiasm, för många idéer på en gång. Samtidigt har jag så fruktansvärt svårt att ha långtråkigt. Jag har verkligen fått jobba med att lära mig ta en sak i taget.

Därför blev jag så himla glad när jag mötte överläkaren och psykiatrikern Anders Hansen som skrivit den nya hyllade boken Hjärnstark (Fitnessförlaget/Bonnier Fakta). Han föreläste för Vardagspulsgänget på träningsresan med Springtime i Portugal och slog fast, nästan sådär lite i förbifarten, att alla har en släng av ADHD.

Hej Anders. Du, jag har funderat så mycket på det där du sa när vi var i Portugal: Att alla har ADHD – på en glidande skala. Kan du utveckla det lite?

– Det jag menade är att ADHD är en gråzon och att vi alla har drag av det i högre eller längre utsträckning och att det ofta är svårt att dra gränsen för vad som är diagnos. Däremot har alla inte ADHD, så är det inte. Jag har skrivit om det här i nya boken, Hjärnstark, säger Anders Hansen.

Märkligt nog tycker jag detsamma gäller lite med asperger. Känner igen många människor omkring mig med lightversion, även mig själv.











– Yes, det stämmer, även när det gäller asperger ligger alla på en sådan skala och många har symptom, utan att det för den skull är så allvarligt att det definieras som diagnos, säger Anders Hansen.









                                    

Min uppfattning om diagnos handlar mer om när samhället - rent politiskt - tycker att individen har så stora svårigheter att samhället ska gå in med ekonomiskt stöd? För det finns väl ingen exakt punkt för diagnos?

– Definitionen av diagnos är när det ställer till stora problem för individen. Men "stora problem" är onekligen relativt, säger Anders Hansen.

Vad betyder då det här, att alla ligger på glidande skala när det gäller ADHD och asperger? Jo, det innebär att det inte finns något ”vi och dom” längre.

För mig är alla med diagnos därför ambassadörer för oss andra. Det som funkar på dem funkar oftast på oss andra: Lugn och ro i klassrummet eller på jobbet. Ordning och reda. Tydlighet. Bra mat på regelbundna tider, humor, öppenhet och flexibilitet – för vi är ju alla olika oavsett om vi är normalstörda eller har samma diagnos. Och, inte minst, träning. Fysisk aktivitet i alla dess former är en mirakelmedicin även mot stress och koncentrationssvårigheter.

– Vanliga mediciner mot ADHD höjer dopaminnivåerna och resultatet blir att koncentrationen förbättras. Men alla som tar medicinen får inte effekt. Dessutom är det inte alla som vill medicinera. Lägg till detta alla som till och från har koncentrationsproblem utan att ha ADHD, säger Anders Hansen.

– Finns det då någon metod för att öka sina dopaminnivåer utan att medicinera? Det gör det: Att röra på sig. Motion är en effektiv koncentrationsmedicin helt utan biverkningar, slår Anders Hansen fast.

Inte konstigt att jag mår bättre än någonsin sedan jag började träna. En stark kropp håller ihop en vinglig själ. På så många fantastiska sätt.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.