Här blir de äldst i Sverige

 

Anders Hansen om att träna för att åldras

Vardagspuls expert på psykiatri Anders Hansen är överläkare på Sophiahemmet i Stockholm. Han har studerat relationen mellan åldrande och fysisk aktivitet. Promenera en halvtimme om dagen, är det en bra idé?

Publicerad 2015-03-05 | Vardagspuls

Anders är det verkligen realistiskt att människor kan bli 120 år?
– Ja, det är de flesta forskarna överens om just nu, många människor lever med andra ord för korta liv.

Vad har egentligen bevisad effekt på att förlänga livet?
– Hård restriktion av kalorier, nästan svält, och fysisk aktivitet har bevisad effekt. Kosttillskott däremot har det inte trots att vissa marknadsförs på det viset.
 
Hur skyddar man sin hjärna från åldrande, om inte den funkar spelar det ju ingen roll om man blir 120?
– Träning bromsar hjärnans åldrande och skyddar mot demens.

Hur ska man träna för att bromsa åldrandet?
– 30 minuters snabb promenad räcker, det gör så att hjärnan inte krymper.

Varför lever folk längre på öar och i just Vittsjö?
– Man vet inte det exakt, men det beror på olika saker som kosthållning, fysisk aktivitet, social aktivitet är också viktig, men det är svårt att forska på.

Varför förbättras minnet av träning och hur länge sitter det i?
– På kort sikt är det att blodflödet ökar i huvudet och sitter i ett dygn, på lång sikt är det att det blir nya celler.

Winston Churchill drack, rökte och var ohälsosam. Ändå blev han 90 år. Spelar det verkligen roll hur vi lever och om vi rör oss.
– För de flesta är det inte så. De personerna är ett undantag. Det är dumt att chansa.

10 hälsosamma anledningar

Vad säger forskningen? I  olika studier gjorda mellan 1974 – 2008 finns hälsoeffekter belagda inom många områden:

1. Mindre midjemått
2. Lägre vikt
3. Mindre fettmassa
4. Ökad kaloriförbrukning
5. Lägre blodtryck
6. Ökad muskelkraft
7. Lägre kolesterolvärde
8. Lägre mjölksyrenivå
9. Bättre syreupptagningsförmåga
10. Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom