Bild: Johnér

Är du introvert? Så här kan det påverka din hälsa

8 saker som påverkar dig – fysiskt och psykiskt

Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar och nya bekantskaper? Är det livsviktigt för dig att få tid för dig själv med jämna mellanrum? Det är båda tecken på att du har en introvert personlighet. Och det kan påverka dig mer än du tror.

Publicerad 2016-01-20 | Vardagspuls

Introverta ses ofta som blyga, inåtvända eller asociala, men de är alla grova förenklingar. Introverta behöver inte vara rädda för andra människor eller försöka undvika dem, men de har det gemensamt att de blir överstimulerade lättare än icke-introverta. Ingen är fullständigt introvert och ingen är fullständigt extrovert, vi är alla blandningar av de två personlighetstyperna. Klart är i alla fall att din läggning inte bara påverkar ditt sociala liv – utan också din fysiska och psykiska hälsa. Hälsosajten Health.com har listat några av de mest betydande.

1. Du blir stressad av sociala situationer

Introverta har lättare för att bli överstimulerade än andra, så om det händer för mycket kring dem kan det skapa oro. Det betyder förstås inte att du som är introvert inte kan ha kul på fest eller att du inte uppskattar nya bekantskaper och intressanta samtal med främlingar, men i längden tenderar det att ta mer energi än det ger.

Lösning: Hitta andrum för att undvika social utmattning. Gå på toaletten, gå ut en stund för att ta luft, eller bara ta ett varv för att rensa skallen. Sedan återvänder du, lite piggare och lite gladare.

2. Du är mindre rädd för att missa saker

Du behöver inte vara där det händer. Medan introverta har lättare för att drabbas av vissa typer av social stress och oro kan de vara i det närmaste immuna mot andra. Typiskt för introverta är till exempel att inte vara rädda för att missa det roliga. Medan andra springer på alla sammankomster de blir bjudna till kan du som är introvert sitta hemma och ta igen dig utan en tanke på vad som händer på det där du inte orkade gå på. Introverta blir också mindre påverkade av att inte bjudas in eller på annat sätt inkluderas.

Lösning: Här behövs ingen eftersom det snarare är en styrka. Men det kan vara bra att tänka på att alla inte fungerar likadant. Vissa tycker att det är viktigare att dyka upp på sammankomster än andra och kan tycka att ni behöver träffas mer än du tycker. Det är upp till dig hur du vill hantera det.

3. Svårare att hitta en partner

Tyvärr är det så att många introverta känner att det är svårare att hitta en partner jämfört med de med extrovert läggning. Förutom det uppenbara, att introverta söker kontakt i mindre utsträckning tar det längre tid för dig som är introvert att lära känna människor och känna dig trygg i deras sällskap, något som inte alltid är lätt i en tid av speed-dejting och flyktiga bekantskaper.

Lösning: Använd sociala medier eller dejting-tjänster för att kommunicera på distans till en början. Då kan det kännas mer tryggt och som att ni redan kommit en bit på vägen när ni väl träffas i verkligheten. Dessutom slipper du kallpratet (introverta hoppar gärna över den biten för att gå direkt till ett djupare samtal).

4. Du kan ha svårare för att bli glad

Alla introverta är inte deprimerade, lika lite som att alla deprimerade är intrverta. Men det finns en koppling mellan de båda. Introverta är mer reflekterande, mer realistiskt lagda och har svårare för att dras med i glädjeyra.

Lösning: Människor som lever ett utåtriktat liv tenderar att känna sig gladare. Paradoxalt nog kan det också gälla introverta, så länge det gäller korta tidsperioder. Det betyder inte att du som introvert ständigt ska söka social kontakt, men inte heller att du ska göra motsatsen och gömma dig. Hitta en balans.

5. Var du bor påverkar hur du mår

Introverta vill hellre bo i bergiga eller skogiga landskap, vilket upplevs som lugnande och fridfullt, medan extroverta oftare dras till öppna, platt landskap som slätter eller stränder. Det visar en studie från University of Virginia.

Lösning: Var du bor påverkar i allra högsta grad hur du mår. Det betyder inte att du som är introvert måste lämna staden och ge dig ut i bergen, däremot kan det vara en bra idé att leta upp några lugn tillfryktsorter i din närhet: till exempel ett folktomt bibliotek, en skön skogsglänta eller en lugn park.

6. Trendiga träningsformer kanske inte är för dig

Många moderna träningsformer, som crossfit, ruffie och zumba, har nått popularitet genom att vara lika mycket träning som de är sociala sammankomster. Väljer du som är introvert en sådan träningsform riskerar du att dra dig för att gå och träna på grund av att du är socialt utmattad. Det blir en onödig tröskel.

Lösning: Studier visar att extroverta får ut mer av gruppträning än introverta, Kanske passar det bättre för dig att träna själv? Till exempel genom att springa, ta skogspromenader och styrketräna hemma.

7. Du har färre, men närmre, vänner

Du kanske inte har lika många kompisar som de mest utåtriktade, men de du har känner du på djupet. Så här beskriver forskarassistenten i psykologi Laurie Helgoe fenomenet: ”Introverta kan tolerera tystnad och pauser och låta samtal ta tid för att de ska gå mer på djupet. Vi är mindre benägna att småprata. Det är inte för att vi inte tycker om människor, utan för att vi ser småpratet som en barriär som stoppar riktiga tankar och idéer från att ta plats i samtalet."

Lösning: Vissa introverta har svårt att knyta an till andra och blir isolerade, vilket kan leda till en rad hälsoproblem, bland dem hjärtsjukdomar. Men det är inget problem i sig att ha ett litet nätverk. Några få goda vänner som alltid ställer upp är ett fullgott skydd mot ensamheten och de skador den kan åsamka. Det kan räcka långt att bara veta att de finns där.

8. Du kan ha sämre immunförsvar

Det är faktiskt sant. Studier har visat att extroverta personer i genomsnitt har starkare immunförsvar än introverta. Enligt en studie som gjordes av University of Nottingham i samarbete med University of California är extrovertas immunförsvar bättre på att ta hand om infektioner. Det tros ha att göra med att utåtriktade personer i större utsträckning utsätter sig för mer bakterier, vilket i längden bygger upp immunförsvaret.

Lösning: Det finns många sätt att hjälpa kroppen att förebygga infektioner som förkylningar. Här tipsar läkaren Viveca Gyberg om några av dem.

9. Det är inget fel på dig!

Enligt Laurie Helgoe är det viktigaste att hålla i minnet som introvert att introversion inte är ett handikapp, utan en styrka. Om du omfamnar din introverta personlighet betyder det att du kan ta bättre beslut som gynnar dig och får dig att må bättre, fysiskt och psykiskt. ”Jag uppmuntrar introverta att ta reda på vad lycka är för dem istället för att försöka passa in sig och sina liv i något slags förväntad mall”, säger hon.

Källor: Health.com, ”Tyst: de introvertas betydelse i ett samhälle där alla hörs och syns” av Susan Cain.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.