Bild: Johnér

Därför är det dåligt för dig att skjuta upp saker

Kan leda till onödig stress och ångest

Är du en sån som alltid skjuter upp saker tills sista minuten? Som det här med deklarationen till exempelvis? Att alltid vänta till sista minuten – eller prokrastinera som det kallas kan skapa ångest och leda till onödig stress. Men som tur är finns det enkla medel att ta till för att komma till rätta med det.
– Vissa uppgifter kommer alltid att upplevas som ­jobbiga, ångestladdade eller tråkiga. Men när du väl kommer igång försvinner känslan oftast efter en kvart, säger psykologen Alexander Rozental.

Publicerad 2016-05-02 | Vardagspuls

Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i dag. Det gamla ordspråket är faktiskt viktigt att ta till då ett sådant beteende kan skapa onödig stress – stress som på sikt kan göra dig sjuk.

Men det finns några saker du kan tänka på för att ta tag i saken direkt – hur jobbig den än känns. För ofta är det just när det kanske kan innebära lite krångel – som exempelvis om du ska komplettera eller ändra något i din deklaration, som vi gärna väntar med det. Fast det egentligen är just i sådana fall du bör ta tag i det med en gång.
− Att prokrastinera handlar inte om att du är lat eller slö, utan är ett beteende som det går att förändra, säger psykologen Alexander Rozental till Metro.

Han har forskat om just prokrastinering och även skrivit en bok i ämnet och berättar att trötthet ofta är en vanlig orsak. Vi ­orkar helt enkelt inte sätta igång med uppgiften. För det är ju just att sätta igång med saker och ting som är det jobbiga. När man väl kommit över tröskeln går det oftast mycket lättare än man kanske förväntat sig.
– Gör krävande uppgifter när du är som piggast, då är motståndet som minst, och använd resten av tiden till mer rutinartade saker, säger han till tidningen och tipsar om att tillåta sig själv att vila och undvik att jobba kvällar och nätter.
– Det kan leda till en ond spiral av trötthet och uppskjutande.

 

Psykologens 5 tips för att sluta skjuta upp saker

 

  1. Ta reda på grundorsaken De vanligaste orsakerna till att vi skjuter upp saker är att belöningen ligger för långt fram i tiden, att vi inte tror vi kommer att klara uppgiften eller göra den tillräckligt bra, att värdet av att utföra uppgiften inte känns tillräckligt stort och att vi distraheras av sådant som känns mer belönande i stunden.
  2. Låt inte pressen bestämma Vissa behöver kicken och känner sig mer kreativa och fokuserade under press och får för sig att beteendet funkar. Men faktum är att kvaliteten blir lägre eftersom du får mindre tid att dubbelkolla och komplettera arbetet. Dessutom leder uppskjutandet till stress och oro när du inte jobbar med uppgiften.
  3. Ha tydliga delmål Att sätta tydliga, realistiska och tidsbestämda mål är ett av de mest effektiva sätten för att att sluta skjuta upp saker. Börja också med att bryta ner uppgifterna i delmål så blir tanken på att sätta igång mindre ångestladdad. Börja tio minuter åt gången. Det är bättre än ingenting. När du väl satt ingång är chansen stor att du ändå fortsätter av bara farten.
  4. Undvik distraktioner Jobba i en ostörd miljö och stäng av telefon, mejl och sociala medier. Har du lätt för att distraheras av andra saker så kanske det är bäst att inte utföra uppgiften i hemmet där det alltid finns massa annat att göra. Sitt då hellre kvar på jobbet eller gå till exempelvis biblioteket.
  5. Lär dig stå ut med obehaget Vissa uppgifter kommer alltid att upplevas som ­jobbiga, ångestladdade eller tråkiga. Men när du väl kommer igång försvinner känslan oftast efter en kvart.

 

Så du som ännu inte deklararet – gör det senast ikväll. Lämnar du in din deklaration för sent kostar det dig 1 250 kronor i förseningsavgift.  

Väntar du ytterligare tre månader riskerar du att behöva betala ytterligare 1 250 kronor och efter två månader till blir det ytterligare 1 250 kronor. Totalt kan alltså förseningen kosta dig 3 750 kronor – pengar man kan ha betydligt roligare för.

Vad är ditt bästa tips för att ta tag i saker med en gång – även de som är lite jobbiga? Dela gärna med dig på Vardagspuls facebook-sida:

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.