deklaration Bild: Johnér

Därför är det dåligt för dig att skjuta upp saker

Kan leda till onödig stress och ångest

Är du en sån som alltid skjuter upp saker tills sista minuten? Som det här med deklarationen till exempelvis? Att alltid vänta till sista minuten – eller prokrastinera som det kallas kan skapa ångest och leda till onödig stress. Men som tur är finns det enkla medel att ta till för att komma till rätta med det.

Publicerad 2016-05-02 | Senast ändrad 2017-01-13 | Vardagspuls

– Vissa uppgifter kommer alltid att upplevas som ­jobbiga, ångestladdade eller tråkiga. Men när du väl kommer igång försvinner känslan oftast efter en kvart, säger psykologen Alexander Rozental.

Skjut inte upp till morgondagen det du kan göra i dag. Det gamla ordspråket är faktiskt viktigt att ta till då ett sådant beteende kan skapa onödig stress – stress som på sikt kan göra dig sjuk.

Men det finns några saker du kan tänka på för att ta tag i saken direkt – hur jobbig den än känns. För ofta är det just när det kanske kan innebära lite krångel – som exempelvis om du ska komplettera eller ändra något i din deklaration, som vi gärna väntar med det. Fast det egentligen är just i sådana fall du bör ta tag i det med en gång.
− Att prokrastinera handlar inte om att du är lat eller slö, utan är ett beteende som det går att förändra, säger psykologen Alexander Rozental till Metro.

Han har forskat om just prokrastinering och även skrivit en bok i ämnet och berättar att trötthet ofta är en vanlig orsak. Vi ­orkar helt enkelt inte sätta igång med uppgiften. För det är ju just att sätta igång med saker och ting som är det jobbiga. När man väl kommit över tröskeln går det oftast mycket lättare än man kanske förväntat sig.

– Gör krävande uppgifter när du är som piggast, då är motståndet som minst, och använd resten av tiden till mer rutinartade saker, säger han till tidningen och tipsar om att tillåta sig själv att vila och undvik att jobba kvällar och nätter. Det kan leda till en ond spiral av trötthet och uppskjutande.

Psykologens 5 tips för att sluta skjuta upp saker

  1. Ta reda på grundorsaken De vanligaste orsakerna till att vi skjuter upp saker är att belöningen ligger för långt fram i tiden, att vi inte tror vi kommer att klara uppgiften eller göra den tillräckligt bra, att värdet av att utföra uppgiften inte känns tillräckligt stort och att vi distraheras av sådant som känns mer belönande i stunden.
  2. Låt inte pressen bestämma Vissa behöver kicken och känner sig mer kreativa och fokuserade under press och får för sig att beteendet funkar. Men faktum är att kvaliteten blir lägre eftersom du får mindre tid att dubbelkolla och komplettera arbetet. Dessutom leder uppskjutandet till stress och oro när du inte jobbar med uppgiften.
  3. Ha tydliga delmål Att sätta tydliga, realistiska och tidsbestämda mål är ett av de mest effektiva sätten för att att sluta skjuta upp saker. Börja också med att bryta ner uppgifterna i delmål så blir tanken på att sätta igång mindre ångestladdad. Börja tio minuter åt gången. Det är bättre än ingenting. När du väl satt ingång är chansen stor att du ändå fortsätter av bara farten.
  4. Undvik distraktioner Jobba i en ostörd miljö och stäng av telefon, mejl och sociala medier. Har du lätt för att distraheras av andra saker så kanske det är bäst att inte utföra uppgiften i hemmet där det alltid finns massa annat att göra. Sitt då hellre kvar på jobbet eller gå till exempelvis biblioteket.
  5. Lär dig stå ut med obehaget Vissa uppgifter kommer alltid att upplevas som ­jobbiga, ångestladdade eller tråkiga. Men när du väl kommer igång försvinner känslan oftast efter en kvart.