En ny studie visar att människor som sover längre äter mindre socker och kolhydrater Bild: Mostphotos

Därför ska du sova i ett kallt sovrum

Det här är den optimala temperaturen

Är du en person föredrar att ha det lite kallare i sovrummet på natten? Då sover du förmodligen bättre än de som sover i en varmare temperatur.

Publicerad 2018-01-17 | Vardagspuls

Att sova i ett lite kyligare sovrum verkar ha sina klara hälsofördelar. Du sover helt enkelt bättre enligt läkaren Christopher Winter som skrivit en artikel om sömn och sovrumstemperatur i Huffington Post.

Winter har kommit fram till att den optimala sovrumstemperaturen bör vara mellan 15 och 19 grader. Du som har en sovrumstemperatur som är högre än 24 grader eller lägre än 12 riskerar att sova oroligt eller drabbas av sömnlöshet skriver Hälsoliv.

Hormon gör oss sömniga

Varför är det då så bra att sova i ett kallt sovrum? Det hela kan förklaras med vår naturliga kroppstemperatur. I och med att vår kroppstemperatur sjunker bildas hormonet melatonin som medför att vi blir sömniga. Ett kallt sovrum kan alltså hjälpa till att skynda på insomningsprocessen.

Upplever du att du har svårt att somna eller sover oroligt kan det med andra ord vara dags att checka av temperaturen i rummet där du tillbringar din natt.

Sov gott!