Händer som äter chokladtårta Bild: Pixabay

Du kan bli överviktig av att bära runt på andras känslor

Hillevi Wahl om att vi borde bli mer medvetna om vad vi känner

Är du en av alla som äter istället för att ta tag i känslor som stress, nedstämdhet eller ilska? Hillevi Wahl skriver om att nyckeln är att ta tag i känslorna och ta reda på vad vi egentligen behöver.

Publicerad 2017-02-15 | Hillevi Wahl

Orden i rubriken är inte mina egna utan författaren Maggan Hägglunds. Hon kommer i dagarna ut med boken ”Är du en känsloätare?” (Bonnier Fakta). Ja, vem är inte det, tänkte jag direkt när jag såg titeln. I någon mån är vi väl alla det. Vi äter för att vi är uttråkade, glada, sorgsna. Vi äter för att fira något, av kärlek, av stress och kanske rentav hat. Och det är inte så konstigt. Mat är lugnande. Och livsviktigt. Men vi borde äta mer av hunger, inte för att döva våra känslor. 

Dra ur den mentala sladden

Är du en sådan som bär alla andras problem på dina axlar? Då är det lätt att du tappar bort dig själv. Vår känslobegåvning är en fantastisk gåva – men också svår att hantera när det blir för mycket.
Här gäller det att börja rensa i röran och göra tre saker:
1. Lyssna inåt.
2. Sluta ta hand om allt och alla
3. Dra ur sladden.
(Jo, faktiskt. Ibland måste man dra ur den mentala sladden till somliga människor. Låt sladden landa där den hör hemma – hos den andra personen).

Känslor är superviktiga

Maggan Hägglund är noga med att förklara att Känsloätare inte är någon ny diagnos, bara en beteckning på den som väljer att äta i stället för att bli medveten om sina känslor, känna dem och avläsa den informationen som känslorna ger. Känslor är superviktiga. De har betydelsefulla budskap till oss. För att bryta det här äta-ångra-älta-loopen som många av oss hamnar i, när det gick lite för snabbt med den där stress-chokladkakan, så måste vi ta reda på vad vi egentligen behöver. 

Vad behöver du? 

Här är en liten förslagslista från boken:
* Lugn och ro
* Risk och äventyr
* Att få använda de resurser du har
* En kram
* En utmaning
* Att få säga emot chefen
* Ett eget rum
* Mer engagemang i samhället
* Fler nya människor i våra liv
* Djupare mer meningsfulla relationer
* En kattunge
* Gifta dig
* Skilja dig
* Börja studera igen
* Att få känslan av att ha lyckats med något
* Att bli sedd eller att få beröm.
* Eller kanske något helt annat.
Blunda, tänk efter och skriv en egen önskelista, säger Maggan Hägglund. Jag instämmer. Och vill du hitta alternativ till känsloätandet finns det 63 bra tips i boken, som bevisligen funkar. 

Fem favoriter för att undvika känsloätande

1. Ta ett bad. Låt tankarna komma och gå. Smörj in dig efteråt med en lyxkräm.
2. Snabb-promenad. Bara tio minuter gör skillnad. Gå fort, som om du ska till ett viktigt möte.
3. Byt omgivning. Du kanske helt enkelt är uttråkad. Ta en ny väg hem.
4. Fånga ljuset. Gå ut en sväng medan det är ljust. Det gör kroppen lugnare.
5. Röj i garderoben. Det ger nytt fokus, ny ordning, du får jobba med både kropp och hjärna.