Bild: Erik Fernholm

Eriks fem tips för lycka

Tänk efter ordentligt – när mår du som allra bäst?

Erik Fernholm är lyckoforskare och vet vad de allra flesta av oss behöver för att må bra. Här ger han sin fem bästa tips för inre hälsa och ett lyckligare liv.

Publicerad 2015-02-27 | Vardagspuls


1. 
Syna dina mål – och din tid

Gemene man och kvinna har inte blivit lyckligare på 50 år men konsumerar 3 gånger så mycket prylar. Vi lever i det mest effektiva samhället någonsin men med de mest stressade människorna. För att bryta trenden påbörja din egna lyckoforskning: när mår du som bäst och när som sämst? Vad påverkar dig, egentligen? Är det status, stålar och saker eller kanske att bli störst, snabbast och snyggast? Sannolikt hittar du andra svar. Lägg sedan din tid på de sakerna du finner och släpp dem aldrig. 

2. Människorna är det som räknas

Inget är så frustrerande som andra människor. Men, inget är heller så givande. När det gäller goda relationer sluta fokusera på att göra intryck och skapa istället rum för uttryck. För dig själv och för andra. Utforska hur öppen och ärlig du vågar vara och skapa äventyr och upplevelser med de du uppskattar. Ett enkelt forskningstips är att skriva ner de de tio viktigaste människorna i ditt liv. Sätt listan där du kan se den och gör något varje vecka för att lyfta relationerna.


3. Ta inte din tid för given

Man lever i snitt 29 000 dagar i Sverige och i dag är en av dem. När vi inser att våra dagar är begränsade verkar människor bli lyckligare. Tre nya studier visar att folk är lyckligast på ålderns höst – en av anledningarna är att de inser att tiden är värdefull och följden blir att de fokuserar på det som egentligen är viktigt för dem. Vänta inte till slutet av dina 29 000 dagar utan få dem att räknas idag. Forskningstips: skriv ner de saker du värderar i livet och se till att prioritera dem i vardagen. 


4. Fundera på hur du ser på livet

Det må låta enkelt att prata om ens ’inställning’ men forskning visar att det påverkar ditt välmående och till och med din livslängd. Oavsett om du ser livet som en kamp, ett äventyr eller en lekplats så kommer du känna att du har rätt och leva därefter. Så välj livssyn med varsamhet. Forskningstips: försök att träna på din optimism, vad du kan lära sig från motgångarna i livet och hur du kan förlåta dig själv och andra.


5. Bli kompis med dina känslor 

Vi svenskar har blivit allt sämre på att hantera känslor, speciellt negativa. Vi är numera de mest konflikträdda och mest godisätande människorna i världen. De människor som lär sig hantera mycket känslor utan att agera undvikande mår bättre, är mer långsiktiga, mindre överviktiga och mer empatiska mot andra (de är till och med mindre rasistiska). Forskningstips: Utmana dig själv genom vara mer accepterande mot dina och andras känslor och utmana dig i att vara kvar i negativa känslor utan att fly. Se hur mycket känslor du kan uppleva! 

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.