Bild: Norstedts Förlag

Ta små pauser i vardagen och få ett stressfritt liv

Karin Björkegren Jones: ”Nuförtiden är jag rädd för stress”

Ett stressfritt liv – går det överhuvudtaget att få? Nej, inte helt menar författaren och yogaläraren Karin Björkegren Jones som är aktuell med en bok på temat. Men det finns en hel del du själv kan göra för att få ett så stressfritt liv som möjligt. Här delar hon med sig av sin resa – från utbränd till nästintill stressfri.

Publicerad 2016-11-15 | Erika Sjöö

Redan som barn reflekterade Karin Björkegren Jones över den stress som fanns runt omkring henne. I dag är hon 52 år och hittade för ett tag sedan en undanstuvad låda i sina föräldrars källare. I lådan låg bland annat en liten poesibok som hon skrev i när hon var tio år. Där fanns en dikt som handlade om stress – om en längtan efter en plats där jäkt inte existerade.

– Man föds in i stress på ett eller annat sätt här i västerlandet och ännu värre blir det för de som föds nu. Det är så många saker runt omkring oss som stressar oss. Många känner att de måste slå på tv:n och kolla så att de inte missar något. Det här med att ha lite tråkigt är liksom inte accepterat längre, säger Karin Björkegren Jones som minns sin egen barndom när det bara fanns en kanal att titta på.

– När man accepterar att det faktiskt är okej att ha lite tråkigt går man i de där mellanrummen. Med mellanrummen avses den där stunden mellan aktiviteter. Mellandagarna. Jag tror ju att det är där i skarven mellan aktiviteter, i det lilla som själva storheten bor, säger Karin Björkegren Jones. 

Så lugnar du din stressade hjärna – steg för steg

Blev lugnare av yogan

I dagarna är Karin Björkegren Jones aktuell med boken ”Ett stressfritt liv”. Och är det något hon har erfarenhet av så är det just stress. Som journalist och småbarnsmamma i en hård mediebransch upplevde hon många tuffa år där hon hela tiden kände sig i beroendeställning.

Efter några år som chefredaktör på en tidning valde hon att säga upp sig med anledning av att hon var konstant arg, vilket är ett typiskt stressuttryck. Då var hon 36 år, levde ett stressigt liv och kände att hon ville satsa mer på yogan och började därför jobba som yogainstruktör.

– Något hände med mig direkt när jag började med yogan. Jag blev lugnare. Min dotter märkte av min förändring direkt, säger Karin Björkegren Jones.

”Stress kan utarma oss”

Den ultimata stressen drabbades Karin dock av när hon fick inflammatorisk hormonell bröstcancer sommaren 2012. Hon planerade sin egen begravning men bestämde sig några dagar senare för att överleva.

– Vad kunde jag göra? Det enda jag kunde kontrollera var hur jag åt och hur jag tränade. Det gav mig en form av lugn mitt i stormens öga. Genom yogan hade jag lärt mig att hantera ångesten och mediterade mot illamåendet. Det hjälpte, berättar Karin.

I dag är Karin friskförklarad från cancern. Sjukdomen har fått henne att inse att det hon trodde var så viktigt i livet inte visade sig vara det.

– I dag uppskattar jag andra saker mest som till exempel en kaffe på trappan eller ett härligt samtal med en vän. Förut levde jag hela tiden på jakt efter ett sen. Många av oss jobbar så mycket att vi inte ens har tid att vara lediga. Nu är jag mycket mer rädd för stress eftersom jag vet att den kan utarma oss. Vad är viktigt i livet? Det är det som är nära dig. Inte nödvändigtvis den där tjusiga lägenheten med det nyrenoverade köket, säger Karin Björkegren Jones och tillägger att det allra viktigaste är att vara frisk.

Hittar små pauser i vardagen

Karin Björkegren Jones menar att stress är vår tids största sjukdom och att det är svårt att uppnå ett liv som är helt fritt från stress. Dålig ekonomi, arbetslöshet, sjukdomar i familjen och skilsmässor är exempel på tillstånd som kan få vem som helst att känna sig stressad.

– Min nya bok är ingen pekpinnebok. Snarare handlar den om att på ett lekfullt sätt hitta små pauser i vardagen. Det är inte så svårt som folk tror. Jag tror att man gör det svårare för sig än vad det kan vara. Ibland kan det räcka med att man lägger sig ner på golvet med benen mot väggen. 

– Mycket handlar om att våga se att man är stressad och att erkänna det. Det är inte ett nederlag att känna av att man är stressad, det är en klokskap. Under stress tar man inte så bra beslut, man kanske snäser åt någon i kön och för över sina problem på andra, säger Karin Björkegren Jones.

Karins tips på hur du kan skapa mindre stress i vardagen

Morgon: Börja dagen försiktigt. Ligg kvar ett par extra minuter och sträck ut din sängvarma kropp. Vakna långsamt.

Dagen

Försök få in ett få in ett yogapass eller meditationspass i veckan. Det finns flera meditationspass på nätet, till exempel på youtube, som är både korta och längre. Du kan också ladda ner appar.

Ät i lugn och ro. Sitt inte framför datorn eller tv:n eller på stående fot. Tugga varje tugga ordentligt.

Var där du är ”här och nu”. Ge dig själv små pauser i tillvaron. För att komma in i ett sådant läge kan man säga till sig själv: ”Här cyklar jag” eller ”Här står jag och diskar” eller vad man just gör för tillfället. Tänk inte på vad som ska hända sen.

Kvällen

Släck ner hemmet och tänd ljus någon timme innan det är dags att gå och lägga dig. Att gå en promenad innan läggdags kan också göra att du kommer ner i varv. Drick te eller lite varm mjölk och försök undvika mobiler och surfplattor i sängen för att undvika det blå ljuset. (Ett ljus från mobiltelefoner och surfplattor och som enligt viss forskning kan störa vår sömn (reds.anm.) Om möjligt: sätt telefonen på ljudlös eller i flightmode på natten när du sover.

Skriv dagbok innan du går och lägger dig. Det är ett fint sätt att summera dagen. Skriv upp det som varit se det som varit positivt. Det är så lätt att fastna i det som inte är så bra, det vi inte hann med.

 

Ett stressfritt liv ges ut på Norstedts Förlag hösten 2016.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.