Bild: Johnér

Hälsoångest – när oron för att vara sjuk går för långt

“Viktigt utsätta sig för obehagliga situationer"

Alla har vi någon gång oroat oss för vår hälsa eller kanske fått för oss att vi är allvarligt sjuka. Det är helt normalt och ett positivt tecken på att vi reflekterar över olika hälsorisker. Men när det går så långt att oron för att vara allvarligt sjuk tar över våra liv – ja då är det dags att göra någonting åt problemet.

Publicerad 2016-05-31 | Vardagspuls

– Hälsoångest, eller hypokondri som vissa kallar det, är en återkommande stark oro för en eller flera allvarliga sjukdomar. Det kan till exempel röra sig om cancer, MS, hjärtsjukdom eller att man är rädd för att få en blodpropp eller hjärtinfarkt, säger Erland Axelsson, psykolog vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Svårt att koncentrera sig på sitt vanliga liv

Studier visar att cirka 0,5 – 5 procent av befolkningen har problem med hälsoångest. Diagnosen är lika vanlig bland män som den är hos kvinnor, däremot är det fler kvinnor som söker vård för hälsoångest och ångest generellt enligt Erland Axelsson som under flera års tid studerat hälsoångest.

– Det är dock inte alla med oro för sjukdom som känner av att den blir ett problem i vardagen. Man brukar tala om ”hälsoångest” när oron börjar ta så mycket av ens tid att det är svårt att koncentrera sig på sitt vanliga liv. Man kanske får svårt att koncentrera sig på sitt arbete, känner sig sjuk eller deprimerad. En del avstår helt från sociala kontakter. De som har en så stark återkommande oro att de får en funktionsnedsättning i sin vardag bör bli erbjudna vård, säger Erland Axelsson.

Hälsoångest kan bero på obehagliga händelser

Vad hälsoångest egentligen beror är ett omtvistat ämne bland forskare som intresserar sig för diagnosen.

– Precis som med all sorts oro och ångest beror hälsoångest sannolikt på ärftliga komponenter och vad man varit med om i livet. Exakt vilka genetiska arvsanlag som är viktiga vet man för lite om liksom man inte vet vilka erfarenheter som är viktiga. En del, men inte alla, har varit med om någon obehaglig händelse som är relaterad till sjukdom, till exempel haft en anhörig som varit allvarligt sjuk eller varit i kontakt med sjukvården på något sätt. Vi vet mer om vad vi kan göra åt hälsoångest än vad den beror på, säger Erland Axelsson.

”Viktigt utsätta sig för obehagliga situationer”

Just nu arbetar Erland Axelsson och hans kollegor med en stor studie om psykologisk behandling av hälsoångest vid Gustavsbergs vårdcentral i Stockholm. Syftet med studien är ta reda på om behandling med kognitiv beteendeterapi, KBT, är lika effektiv när den sker via internet som när den sker traditionellt öga–mot–öga. 300 personer ska medverka i studien och i framtiden hoppas man på att internetbehandlingen ska införlivas i den vanliga vården runt om i Sverige. En tidigare liknande studie visar att två tredjedelar av de som hade hypokondri blev avsevärt hjälpta genom internetbaserad KBT.

– Det viktigaste i behandlingen är att man närmar sig sådant som är obehagligt. Det kan göras på många olika sätt. Dels är det viktigt att gradvis börja avstå från många vanor man instinktivt vill ta till för att minska sin oro för sjukdom. Till exempel är det vanligt att den som är orolig för hjärtsjukdom vill kontrollera sin puls och då handlar det om att lära sig att avstå från den typen av kontroller.

– Ett annat sätt att närma sig obehag är att utforma exponeringsövningar, det vill säga, man försätter sig medvetet i situationer där man känner en rädsla för sjukdomar, till exempel genom att besöka en sjukhusmiljö. Alla övningar är individanpassade och det vanligaste är att man går i behandling i tio till tolv veckor, säger Erland Axelsson.

"Kunskapen om hälsoångest är för liten"

Enligt Erland Axelsson är det ett stort problem att kunskapen om hälsoångest är liten på flera håll runt om i landet.

– Det man kan göra är att vända sig till sin lokala vårdcentral eller psykiatriska öppenvårdsmottagning. Dessa har ansvar för att erbjuda vård för oro och ångest, säger Erland Axelsson.

Träning bättre mot depression än medicin 

 

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.