Bild: Johnér

Hälsoappen riskerar att göra dig sjuk

Här är varningssignalerna du ska ta på allvar

Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre.
– Det finns en risk att människor blir neurotiska och bara lever för värden i en app istället för andra värden i livet, säger Kjell Asplund, ordförande för Statens medicintekniska råd.

Publicerad 2016-10-05 | Vardagspuls

För ett halvår sedan fanns det över 140 000 hälsoappar på marknaden. Och de ges ut i en ständigt ökande takt. Gemensamt för många av dem är att de hjälper oss att mäta våra kroppar på olika sätt, från BMI till rörelser i sömnen till vilopuls. Dessutom har aktivitetsarmbandet, som blev Årets julklapp år 2014, hittat till allt fler handleder.

Tanken är förstås god: med mer data om våra kroppar och vår hälsa kan vi utifrån den göra de förändringar i livsstilen som krävs för att må bättre. Till exempel rör vi redan på oss mer och sitter stilla mindre, till viss del tack vare apparna och armbanden.

– Det har inte gjorts några långsiktiga studier men vi kan tydligt se att appar och aktivitetsarmband kan stimulera till ökad fysisk aktivitet de första månaderna. I genomsnitt minskar stillasittandet med mellan 20 och 30 minuter per dag för användaren, säger Kjell Asplund, ordförande för Statens medicintekniska råd, och fortsätter.

– Det kan finnas mycket gynsamma effekter i belöningssytsem som att ett armband applåderar efter att man gått 10 000 steg till exempel. Eller med en innovation som appen Pokémon Go som jag tror har haft en god effekt på folkhälsan.

Passar inte alla

Kjell Asplund leder just nu en studie kring egenmätning med inriktning mot sjukvården. Bland annat ställs frågor som vilket ansvar appmakarna har, vilka parter som ska få tillgång till datan och vilket ansvar sjukvården har, förutom vilken effekt den ökade egenmätningen med hjälp av appar och aktivitetsarmband har på oss användare. Enligt Kjell Asplund finns det mycket kvar att utreda kring ämnet.

– Ju mer vi mäter desto fler larm om avvikelser kommer det, det är oundvikligt. På samma sätt som du hör av dig till vården vid bröstsmärtor kan du göra det för att du ser en avvikelse i din hälsodata, till exempel pulsen. Vem har ansvar att ta hand om alla dessa larm? Är det bara sjukvården?

Enligt Kjell Asplund finns det risk att människor blir besatta av sina hälsodata och blir narcissistiska, helt upptagna av den egna kroppen. Andra blir neurotiska och lever bara för nästa mätvärde. De som anorexi riskerar att förstärka sitt destruktiva beteende.

– Vi kan se att vissa stirrar på värdena i en app istället för att leva för andra värden i livet. Om du är ängsligt eller oroligt lagd är det viktigt att vara observant på riskerna. Egenmätning är inte någonting som passar alla, säger Kjell Asplund.

Varningssignaler

Hur kan man veta om hälsoappen eller aktivitetsarmbandet är skadligt för dig? Enligt Kjell Asplund finns det några varningstecken som man ska vara särskilt uppmärksam på.

  • Du känner dig orolig och känner en ökad oro när du går in för att se din hälsodata.
  • Du fokuserar mer på de negativa värdena än på de positiva. Till exempel att du inte gått tillräckligt många trappor en dag.
  • Du oroar dig när du ska sova för vilka värden du ska ha när du vaknar morgonen efter.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.