När det är dags att börja jobba igen efter sommarensledighet är det många som känner stress. Hillevi Wahl tipsar om hur du mjukstartar hösten på bästa sätt Bild: Mostphotos

Hillevi Wahl: Så får du en mjukstart på hösten

Ta med dig det bästa av sommaren in i jobbet

Känns det lite segt att vara tillbaka på jobbet efter sommarens ledighet. Det är du inte ensam om. Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl ger dig 10 tips som får dig att njuta av sommaren på jobbet.

Publicerad 2017-08-08 | Hillevi Wahl

Nu är det dags för många att börja jobba igen. För dem av oss som har haft det lugnt och skönt i sommar och ”gjort absolut ingenting” så kan det bli lite av en chock. Plötsligt ska vi upp plågsamt tidigt på morgonen, möta fler människor än vi kanske har gjort på hela sommaren, prestera och sitta still, inte minst.

Sommarledigheten innebär mycket härlig vardagsrörelse i form av långa spontana promenader, utomhusträning, trädgårdsarbete och kanske till och med fjällvandringar. När jag nu listar mina bästa tips på att mjukstarta hösten så både kroppen och själen hinner med, så handlar det viktigaste om att ta med sig det bästa från sommaren: Frisk luft och rörelse.

10 bra tips:

  1. Mjukstarta veckan. Börjar du på en måndag? Du behöver inte prestera jättehårt de första dagarna. Har du tur börjar du kanske mitt i veckan. Då blir första veckan mer hanterbar. Är du egenföretagare kan du välja själv vilken dag i veckan du vill sätta igång.
  2. Börja med kortare dagar. Om möjligt. Kan du sluta lite tidigare den första veckan?
  3. Hantera mejlen sparsamt. Ha jag-är-på-semester-mailen igång 2-3 dagar efter det att du har kommit tillbaka, så hinner du jobba undan lite grand innan allt brakar loss.
  4. Ta det lugnt medmöten. Boka inte in möten de första dagarna. Ta det vecka 2, tidigast.
  5. Lista dina mål. Sätt upp ett positivt och långsiktigt mål för hur du vill att arbetssituationen ska vara om ett halvår, och jobba aktivt mot det målet. Lite i taget, redan nu.
  6. Ta med dig sommaren in i hösten. Gärna rent fysiskt med blommor på skrivbordet och hallon och blåbär till något mellanmål. Men ta också med känslan av att uppskatta de små vardagliga sakerna: Att le mot människor du möter. Att ta en promenad efter lunch, att röra på dig mer i vardagen. Att betrakta molnen på himlen, känna på bladen på träden och lukta på de blommor som finns kvar.
  7. Ta med dig bra rutiner från sommaren. En morgonpromenad eller en morgonjogg är en fantastiskt bra start på morgonen. Cykla till jobbet, eller hoppa av bussen lite tidigare. Gå längre promenader med hunden. Ta walk-and-talk-möten när du kan. Mycket mer positiva och produktiva än sitta-still-möten.
  8. Logga ut ofta. Kanske kan du ta micropauser. På lunchen eller efter arbetsdagens slut. Du behöver inte vara nåbar alltid. Äg ditt liv, var närvarande i nuet. Andas in luften, regndoften, eller den svala luften.
  9. Planera in något att se fram emot. Helger på landet, om du har tillgång till en liten stuga. Eller boka in några helger på ett vackert vandrarhem. Kostar bara ett några hundralappar – och ger tusenfallt igen i en lugnare själ.
  10. Läs böcker. Två sidor om dagen räcker – men när du väl har börjat så kanske du inte vill släppa den. Världens bästa sätt att logga ut och tänka långa tankar.

Extratips: Tänk på att de andra på din arbetsplats också behöver en mjukstart. Ge dem utrymme, var generös och nyfiken. De kanske också har förändrats över sommaren?

Hillevi Wahl: Lev som en pensionär och må så mycket bättre

 Tyckte du om den här artikeln? Då föreslår vi att du prenumererar på vårt nyhetsbrev – helt gratis. Klicka här