Sur eller arg? Testa Tina Löfströms knep. Bild: Johnér

Gör så här om du känner dig sur eller arg

”Försök inte trycka ner negativa känslor”

Det här med känslor är inte alltid så lätt. Vad kan du göra om du till exempel känner dig väldigt sur? Eller arg? Testa lyckoexperten Tina Löfströms tips!

Publicerad 2016-10-10 | Tina Löfström

Jag stod och föreläste för en stor grupp människor. Utåt sett såg jag nog ganska samlad ut, men inombords var det ett inferno av hela havet stormar. Det var en av mina första föreläsningar och hjärtat bankade som en slagborr. Inne i huvudet virrade orden och tankarna omkring på samma sätt som höstlöven kan röras upp i en liten mini-tornado. Jag andades ytligt, långt upp i gommen och det är ett under att jag inte svimmade där och då.

Nervositeten hade mig i ett järngrepp. Tillslut kunde jag inte hantera det längre, så ut kom ord ur min mun som jag inte alls var beredd på: ”Gud, jag är så nervös, ursäkta mig!”.

Föreläsningsdeltagarna tittade förvånat på mig och avslöjade med sina blickar att det jag kände inuti mig, det syntes minsann inte utanpå.

Men den upptäckten jag gjorde där och då har för alltid påverkat mitt sätt att se på känslor. Där och då insåg jag nämligen, att efter att orden yttrats så fanns det bara en sak kvar i mig. Ett lugn. Det var som magi. Ena sekunden hela havet stormar, andra sekunden lugn och fin rullgardin.

Några år senare har jag förstått att min upptäckt den gången också gäller andra negativa känslor, inte bara nervositet. Det finns en anledning till att vi vill skrika ut ”JAG ÄR ARG!!!!” när vi står mitt i ett raseri. Eller när vi skäms, är ledsna, oroliga eller annat. Och den anledningen är denna:

När vi sätter en stämpel på känslan – dämpas den. Om vi tar upp känslan, tittar på den och beskriver den men några få ord, så lugnar den sig. Studier har visat hur delar i hjärnan som aktiveras av negativa känslor dämpas av att man uttalar känslan högt. Aktiviteten lugnar sig och därmed minskar intensiteten av känslan.

Det fungerar också åt andra hållet – när vi försöker att trycka ner negativa känslor så kommer de som ett brev på posten och slår bakut. Det innebär att de förstärks och blir okontrollerbara, precis som med min nervositet.

Nu kanske du sitter där och är orolig inför något, arg, ledsen eller sur. Testa då att säga högt vad du känner. Märker du någon skillnad?