Bild: Johnér

KBT - effektiv behandling mot hetsätningsstörning

Flera bakomliggande orsaker till störningen

Att någon gång i livet drabbas av det som kallas för hetsätningsstörning är inte helt ovanligt. Forskning visar att 1 – 4 procent av befolkningen lider av det. Men det finns hjälp att få. En ny rapport visar att kognitiv beteendeterapi, KBT, och behandling med IPT kan vara effektiv.

Publicerad 2016-05-12 | Vardagspuls

Hetsätning. Du har säkert hört om det förut men har kanske inte riktigt koll på vad det egentligen innebär för alla har vi väl kanske ätit lite mer än vad som känts rimligt någon gång i livet.

– Fenomenet hetsätning innebär att en person äter väsentligt större mängder mat eller andra livsmedel än vad som är normalt för omständigheterna. Det behöver inte nödvändigtvis handla om flera tusen kilokalorier. Den som hetsäter är medveten om att den äter för mycket men kan inte själv sätt stopp för det och fortsätter tills den känner sig obehagligt mätt. Det är mycket vanligt att man får ångest efteråt och upplever skam och skuld efteråt, förklarar Ata Ghaderi, professor vid klinisk psykologi vid Karolinska Institutet.

Flera bakomliggande orsaker till hetsätning

Diagnosen hetsätning liknar bulimi men den som har en hetsätningsstörning stoppar inte fingrarna i munnen för att kräkas, övertränar inte eller missbrukar laxermedel. Forskning visar att 1 – 4 procent av den svenska befolkningen lider av hetsätningsstörning. Det är främst kvinnor som är drabbade men könsfördelningen är jämnare om man jämför med andra ätstörningar som till exempel anorexi och bulimi. För att få diagnosen hetsätning krävs det att man hetsäter i genomsnitt minst en gång i veckan under en period på minst tre månader. Det finns flera bakomliggande orsaker till att en person drabbas av hetsätningstörning.

– Det kan handla om allt från övervikt, återkommande försök att banta och gå ner i vikt, genetiska faktorer, mobbning och missnöje med kroppen, säger Ata Ghaderi.

KBT–behandling mot hetsätning

Det har länge forskats på fenomenet hetsätning men tidigare varit oklart vad som egentligen hjälper. Men nu visar en ny rapport från SBU att kognitiv beteendeterapi, KBT, och interpersonell psykoterapi, IPT, kan göra att hetsätningen minskar eller upphör genom att nya beteenden och förhållningssätt tränas in.

– I behandlingen jobbar patienten som en detektiv. Man frågar sig själv: Vad triggar igång mina hetsätningar? Vad får jag ut av det? Hur kan jag göra istället? Sedan kan vi exempelvis hjälpa patienten att börja äta mer regelbundet, begränsa ätandet till vissa tider och sluta banta, säger Ata Ghaderi.

Även interpersonell psykoterapi, IPT, där fokus ligger på relationer, har visat sig ge goda effekter på hetsätningsstörning. Behandlingen ges hos terapeut, ofta i grupp.

”Vi förbjuder ingenting”

Att lära sig att äta regelbundet är en viktig del av behandlingen mot hetsätningsstörning.

– Vi förbjuder inga specifika livsmedel men rekommenderar mer av det hälsosamma och mindre av det ohälsosamma. Så fort man förbjuder någonting blir man sugen på det. Det är så vi människor fungerar, säger Ata Ghaderi.

Det är viktigt att personer som misstänker att de har en hetsätningsstörning söker hjälp.

– Allt för många väntar alldeles för länge på att söka vård. Det finns många risker med att gå med ett sådant här beteende under alldeles för lång tid. Man får lägre livskvalitet, blir nedstämd och risk för att man isolerar sig. Man kan också få följdsjukdomar som till exempel diabetes, säger Ata Ghaderi.

Fakta om hetsätningsstörning


För att beteendet ska räknas som en hetsätningsstörning ska minst tre av kriterierna nedan uppfyllas:

  • Man äter mycket fortare än normalt.
  • Man äter tills man är obehagligt mätt.
  • Man äter trots att man inte känner sig hungrig.
  • Man äter ensam på grund av skam över att äta så mycket.
  • Efteråt får man skuldkänslor eller känner sig äcklad eller deprimerad.

Källa: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.